lördag 10 april 2021

Det ondas väsen av Louise Penny

Den elfte boken om kommissarie Gamache!

Handling: Knappt en dag passerar utan att nioårige Laurent Lepage ropar varg. Beväpnad med käpp och kottar gör han allt som står i hans makt för att freda den lilla byn Three Pines mot yttre hot, allt från rymdinvasioner och bevingade monster till vandrande träd och dinosaurier. Hans berättelser är så osannolika att ingen tror honom, inklusive paret Armand och Reine-Marie Gamache. Men när pojken försvinner tvingas byborna överväga om någon av hans egendomliga historier trots allt kan ha varit sann.
Och så börjar ett frenetiskt sökande efter pojken och sanningen. Det man upptäcker djupt inne i skogen startar en kedja av händelser som leder till mord, till ett gammalt brott, ett gammalt svek och ända fram till poeten Ruth Zardos ytterdörr. Och nu är det nu, skriver poeten. Och det mörka är här.
Armand Gamache - tidigare chef på mordroteln i Québec - tvingas inse att han genom att inte tro pojken själv har spelat en fasansfull roll i det som nu är på väg att hända...

Nu i mars kom den elfte boken ut om kommissarie Gamache och jag hann få den lagom till påsk. Och vad kan vara bättre som Påskekrim?

Boken utspelar sig huvudsakligen i den lilla byn Three Pines och visst kan man fundera över hur mycket som faktiskt sker där trots idyllen som råder. Och även att ett viss händelse i slutet faktiskt kan ske så enkelt känns lite oroande. Men jag väljer att inte fokusera på just det när så mycket annat är så bra.

Armand och Reine-Marie trivs fortfarande bra i Three Pines och njuter av att umgås med släkt och vänner. En dag i  mitten av september kommer en ung pojke från byn och berättar om en gigantisk kanon i skogen och han försöker få kommissarie Gamache att följa med. Men eftersom pojken ofta fantiserar om saker som rymdfarkoster med mera i skogen så är ingen intresserad av att se den. Men så händer något som får dem att tänka om.Vad är det för något som finns i skogen? Och hur kom den dit? Och vad hände med pojken?

På många sätt är det här en av de bättre böckerna. Vi får mestadels vara i Three Pines och den för oss välkända kretsen människor runt kommissarie Gamache är med. Men som bokens titel visar så finns det också en oerhörd ondska som riskerar att tränga sig på. Vi som läst alla böcker i serien vet att de kan vara allt från rätt mysiga till riktigt mörka. Oftast med en blandning men med en övervikt åt något håll. Den här är lite mitt emellan. Läsningen är väldigt lustfyllt men efteråt så finns det ett visst obehag som hänger kvar. 

Louise Pennys sätt att skriva om sina karaktärer gör att jag så gärna skulle vilja sitta på bistron och vara en del av gemenskapen där. Jag börjar också känna ett sug efter att läsa om serien från början. I alla fall de första. Det närmar sig nio år sen jag läste första boken och det skulle vara kul att se hur kommissarie Gamache lärde känna personerna där än en gång. 

Betyg 5 av 5 i klassen deckare.

4 kommentarer:

  1. De är helt obegripligt bra de här böckerna och jag blir sugen på att besöka den där lilla byn. Visst hade det varit mysigt om den faktiskt hade funnits på riktigt. Jag har i alla fall sett att det finns typ resor man kan göra i Armands fotspår. Det hade varit något 🙂

    Jag tycker att de ska snabba upp översättandet nu för jag är ju snart ikapp... När utspelar sig den här boken förresten, vilken årstid/månad? Jag vill ju läsa dem efter årstid och det här är väl en av de böcker där det inte går att gissa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det skulle vara underbart om man kunde åka dit. Och jag håller helt med om översättningen. Det här är den elfte boken och i augusti kommer den sjuttonde boken i serien ut.

      "Det var i mitten av september. Sommaren var slut och hösten stod för dörren. Träden skiftade färg. I skogar och trädgårdar skimrade lönnar i eldrött, gult och brunt."

      Radera
    2. Ojdå, september alltså. Det betyder att jag är ikapp redan i september 😟 Vi får hoppas att de ökar takten.

      Radera
    3. Jag såg att Modernista hade lagt upp nästa bok i alla fall men fortfarande med den engelska titeln och utan handlingstext och bild. Och utan släppdatum.

      Radera