fredag 29 mars 2024

Brudar i svart av Sirpa Kähkönen

Den första delen i serien Kuopio!

Handling: Anna växer under 1900-talet upp på den fattiga finska landsbygden. Efter moderns död flyttar hon till Kuopio, i hennes ögon en metropol, där hon får jobb som tjänsteflicka. Snart träffar hon den mörkögde Lassi, som varit på sjön och sett världen. De blir ett par och det dröjer inte länge innan Anna väntar smått. Anna och Lassi gifter sig och likt många andra arbetarkvinnor får Anna välja en brudklänning i svart, som också kan duga till annat. Men barnet är dödfött och Annas liv rasar. Enligt svärmor är det Guds vilja som sker, enligt Lassi är meningen med eländet att stärka deras stridsvilja. Han talar politik och Anna hittar papper som propagerar för demonstrationer. Dagen de ska fira hennes 21-årsdag blir han arresterad. Sju år på tvångsarbetslägret Dragsvik lyder domen. Anna inser att om hon ska klara sig måste hon lära sig att sörja för sig själv.

Den här serien jämförs lite med Mina drömmars stad och jag kan till en viss del förstå det. 

Vi får följa Anna som flyttar in till staden Kuopio när hon är gammal nog att börja jobba. Hennes syster har ordnat ett jobb åt henne och hon sköter hushållet åt doktorn och hans fru. Hon möter sin blivande man Lassi och de gifter sig när det visar sig att hon är gravid. Men livet blir inte riktigt som hon tänkt.

Boken utspelar sig under 30-talet och det handlar om politiska krafter som Lassi direkt eller indirekt är en del av med delar av hans familj. Och jag måste erkänna att mina kunskaper om finsk historia har sina brister. Jag kan lite men inte tillräckligt för att känna att jag säkert förstår de politiska strömningarna och varför Lassi blir arresterad. Och det gör mig frustrerad.

Det är intressant att läsa om Anna och Lassis familj runt henne. Och hur hon både är en del av deras gemenskap men ändå inte helt. 

Jag älskade serien Mina drömmars stad men jag fastnar inte för karaktärerna på samma sätt här och jag blir inte lika engagerad i Annas och de andras öden som jag hade önskat. Det är svårt för dem men jag känner inte av lidandet och osäkerheten. 

Som det känns just nu kommer jag inte fortsätta med serien men man vet aldrig. Betyget blir 3 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar