söndag 24 mars 2024

Vi Läsers litteraturbåt 2024

Det här var den sjunde gången som jag och min man kom iväg på Vi Läsers Litteraturbåt. Den här gången var det till Helsingfors istället för Åbo och Tallinks Symphony istället för Galaxy. Och det innebar att det blev två nätter på färjan plus tid att vandra runt i Helsingfors.

Det kändes inte lika soft som vanligt eftersom jag går en kurs det här halvåret kopplat till mitt jobb och såklart var en av kursdagarna samma dag som avfärden. Men jag behövde bara hoppa över sista passet på kursen vilket var tur. Så vi kom iväg onsdagen den 20:de mars.

Vi checkade in och hamnade i den blå gruppen som huvudsakligen var i Conference center till skillnad från andra gruppen som hamnade i Starlight. 

Vi var igång och lyssnade på några författare redan innan färjan lämnat hamnen. 

Först ut var Helena Thorfinn. Hon har en mycket intressant bakgrund och böckerna hon pratade om utspelar sig i Asien där hon själv bott och jobbat för SIDA under ett antal år. Och där hon även lyfter upp orättvisor och problem som finns.


Därefter lyssnade vi på Andrev Walden som fick Augustpriset 2023. Både jag och min man har läst hans bok Jävla karlar och det var intressant att höra honom berätta om sitt skrivande och upplevelser. Han sa bland annat att hade han skrivit boken tidigare i livet så hade det blivit en mycket argare bok.

Därefter var det dag för egentid och middag. Och sen frukostbuffé morgonen efter. 

Så under torsdagen lyssnade vi först på Joanna Rubin Dranger. Jag har ännu inte läst en en serieroman men jag kände att om jag ska testa på någon gång så får det gärna bli hennes senaste - Ihågkom oss till liv. Den handlar om hennes familjs judiska bakgrund kopplat till bland annat Ryssland och förintelsen. För den boken fick hon Nordiska rådets litteraturpris. 

Vi fortsatte sen med att lyssna på Mikael Niemi som berättade om sin nya bok Sten i siden. Jag har sen tidigare läst både Fallvatten och Koka björn av honom (och sett filmen Populärmusik från Vittula). Han blandade sitt prat med humor (om hur det var att leva så nära den finska gränsen till exempel) och allvar om strejker och fattigdom. Han har själv läst in ljudboken. 

Sen hade vi en fikapaus innan det var dags för Ingvild H. Rishøi, en norsk författare som huvudsakligen pratade om sin korta roman Stargate. Hon har bland annat belönats med P.O. Enquists pris och hon skriver ofta om utsatta barn. Hennes bok håller precis på att bli film och hon berättade om problemet med att ha en ekorre i boken som inte tar regi.

Här fick vi en paus på ca fem timmar där min man och jag tog en promenad in till Helsingfors. Regnet hängde i luften men vi behövde inte använda paraplyer. Det är en vacker stad och jag skulle gärna komma tillbaka en annan årstid. 

     

Författarna hade sen en boksigneringsstund i rummet med bokförsäljning. 

Vi fick sen lyssna på Amanda Svensson som pratade om sin bok Själens telegraf. Hon har tidigare blivit nominerad till Lilla Augustpriset. Boken utspelar sig huvudsakligen i England där hon själv bott. 

Efter det här samtalet fick vi vara med om prisutdelningen av Vi:s litteraturpris som gick till Annika Norlin som skrivit boken Stacken. Och den prisutdelningen blev lite som ett samtal också om hennes skrivande och boken Stacken. 

Därefter leddes vi över till Starlight där Klas Östergren med vänner hade en session med samtal och musik där även Mattias Alkberg deltog. Klas Östergren blev intervjuad och berättade om sin uppväxt och sitt skrivande. I och med samtalet om boken Renegater nämndes Svenska Akademien i förbifarten och hur tung den perioden var. 

Sen var programmet slut och vi handlade på taxfree och åt middag. Morgonen efter åt vi frukost innan det var dags att stiga av vid tio-tiden i Värtahamnen i Stockholm nöjda men trötta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar