lördag 1 augusti 2009

En grind av mörker

Jag var på biblioteket nyligen för att låna en bok som jag inte hittat på någon nätbokhandel. Där hittade jag även Tony Samuelssons bok En grind av mörker på ett bord med nyligen återlämnade böcker.

Första halvan av boken är utmärkt. Jag roas av hans beskrivningar och känner att så här skulle min kära sambo kunna skriva. Huvudpersonen som är en kvinna känns mycket äkta och även hennes bror och dotter är mycket trovärdiga. När sen olyckan i boken händer så tappar boken kraft. Den löper bara på och jag känner inte att den kommer något längre. Jag känner att första halvan förmedlar olika budskap men att det blir inte så mycket mer än så.

Nu menar jag inte att den är dålig utan helt klar läsvärd och en bra nutidsbeskrivning av livet i Farsta.

Baksidestext: "Det borde väl finnas en klubb för dem som ständigt skjuter upp livet till en annan dag? en klubb dit mångåriga medlemmar kan komma och säga att nu har jag gjort det och det, nu har jag vänt tillbaka och korrigerat. Balanserat skuldkontot en smula. Jag heter Yvonne. Jag har skaffat mig visshet. Livet är en kamp för att bli vuxen. Fortsättning följer."

Går de att i efterhand korrigera misstag man gjort? Och hur inverkar vår skuld på andra människors liv?

Yvonne är ensamstående och jobbar som expedit vid en kosmetikadisk i Farsta centrum. Hon lever för sitt jobb, sin brokiga kundkrets och framför allt för sin tjugoåriga dotter Felicia, som nyligen bestämt sig för att åka till Israel. Syftet är att leta reda på sin pappa som hon aldrig träffat. Genom Felicia ropar en längtan efter Michael. Yvonne har fått leva med denna längtan, detta hålrum som han lämnat efter sig, precis som Felicia längtat efter en far.

Yvonnes bror, mångsysslaren Billy, har fått vikariera som pappa. Hans eget liv har gått i stå. Han har skrivit en roman, men vänt ryggen åt sin begåvning, något som omgivningen finner destruktivt och svårbegripligt.

Innan Felicia hinner resa råkar hon ut för en olycka som får stora konsekvenser för hennes närmaste och som tvingar dem att börja rannsaka sina liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar