måndag 14 mars 2011

Styggelsen av Amanda Hellberg

Den här boken hade jag först väldigt stora förväntningar på men då jag hann läsa några lite mer negativa omdömen så sjönk förväntningarna något.

Handling: Maja är en helt vanlig kvinna, som år 2006 jobbar på en vårdcentral. Men under flera attacker av övernaturliga syner möter hon Singa, en ung flicka med klärvoajanta gåvor, som under senare hälften av fyrtiotalet turnerade med sin far på olika marknader som andeskådare. Men singa råkar illa ut då hon blir kidnappad av en tvivelaktig spiritistkyrka, som utnyttjar henne och hennes förmågor.


Jag hade nog skapat mig en lite annorlunda bild av den här boken  men jag tyckte ändå om den. Nu för tiden har jag svårt att se skräckfilmer till min sambos besvikelse. Och den här beskrivs som en skräckroman men till skillnad från film så är det inga ljudeffekter och man kan lägga ifrån sig boken när man vill. Det är lite svårare när man har en sambo som inte vill sluta titta på en skräckfilm som är i full gång. Och visst är den obehaglig och jag hade velat ha mer av Maja och kanske lite mindre av Slinga.
 
Ett annat problem är läsningen tyvärr blev väldigt upphackad pga två väldigt upptagna helger. Nu när den här helgen passerade fick jag (och hade orken) tiden att ligga och läsa mer än en timme i sträck. Underbart! Då tog också boken fart och väckte upp längtan efter att läsa nästa bok i serien (Döden på en blek häst) som redan finns hemma. Men den får vila till sig lite till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar