söndag 24 augusti 2014

Djävulsstjärna av Jo Nesbø

Den femte boken om Harry Hole!

Handling: Det är semestertider i Oslo och värmebölja råder. Polishuset står tomt sånär som på två personer: karriäristen Tom Waaler och Harry Hole, vars uppsägning hänger i luften sedan han förgäves försökt bevisa att Waaler är skyldig till mord och vapensmuggling.

När en ung kvinna hittas mördad med en femuddig röd diamant under ögonlocket och ett avhugget pekfinger, tvingas Harry ta sig an fallet - tillsammans med Tom Waaler.

Medan mördaren slår till gång på gång efter ett till synes obegripligt mönster stiger paniken i Oslo. Harry arbetar febrilt för att knäcka djävulsstjärnans symbolik och måste samtidigt göra upp med Waaler en gång för alla.


Jo Nesbøs böcker innehåller mer än bara en deckare. Jag körde ju fast efter de två första böckerna men tog nyligen nya tag och efter det så går det rätt fort framåt. Det som är lite jobbigt är att nästa bok har jag faktiskt läst - det var den första i serien som jag läste eftersom de kom ut i fel ordning. Men det har gått så lång tid så jag kommer inte ihåg så mycket om Harry Holes privata liv och bara lite om själva deckarfallet.

Men nog om det. Djävulsstjärnan är väldigt spännande och jag undrar faktiskt hur den ska sluta. När boken startar är Harry Hole väldigt försupen efter besvikelserna från förra boken och lite som hänt däremellan. Tyvärr är det väldigt frustrerande att läsa om någon som sänker ner sig så men samtidigt är det säkert nyttigt att få lite inblickar i ett beroende jag inte vet mycket om.

Det är svårt att skriva så mycket mer för då avslöjas för mycket om handlingen. Det enda jag kan säga är att det inte kommer dröja så länge innan jag fortsätter med den sjätte boken i serien.

Uppläsare är Jan Waldekranz som jag är mycket nöjd med efter att ha lyssnat på några böcker. Trots att han inte förändrar rösten så väldigt mycket känner jag alltid att jag hör när Harry Hole pratar.

1 kommentar: