måndag 4 augusti 2014

Medan mörkret faller av Anna Lihammer

En mörk och obehaglig historisk deckare!

Handling: Mörkret faller över Europa år 1934. Nazisterna har tagit makten i Tyskland och många är på flykt. Hemma i Sverige fattas beslut om sterilisering av "sinnesslöa". I Uppsala hittas en högt uppsatt akademiker bestialiskt mördad i Anatomiska institutionens källare. Den egensinniga kriminalkommissarien Carl Hell blir utsedd att utreda mordet, och till sin hjälp har han polissyster Maria Gustavsson. De två kastas in i samhällets finrum där tvivelaktiga åsikter och inhuman forskning är en del av vardagen. Snart sker ytterligare ett mord och jakten på mördaren blir alltmer desperat.


Av någon anledning så har jag läst rätt många böcker senaste halvåret som utspelar sig i närheten av världskrigen eller under dem. Den här utspelar sig före andra världskriget men nazismens utbredning påverkar många av dem som befinner sig i det övre skiktet i samhället.

I Anna Lihammers bok får vi följa händelserna främst via Carl Hell och Maria Gustavsson. Genom i synnerhet Maria så får man känna på hur kvinnorna hade det på den tiden. Det var inte lätt i arbetslivet och de fick heller inte agera allt för vidlyftigt som tydde på psykisk instabilitet utan riskerade då att dömas till olika saker. Det var dessutom under 1934 som Sverige införde tvångssterilisering i Sverige och i boken finns det en hel del diskussioner kring den frågan och då även kopplingen till nazismens tankar.

Det märks att författaren är forskare för det är mycket information och tankar kring hur det troligtvis fungerade under 1934 kring hur lagar kom och vad folk tyckte. Det kan nog vara lite tungt för den som vill ha en lättsam deckare men desto trevligare för mig som gärna vill lära mig saker när jag läser böcker. Här känns det också som att hon har gjort mycket efterforskningar.

Jag var förvarnad om det första mordet är väldigt otrevligt och det stämmer verkligen. Boken löper på bra så länge det handlar om Carl Hell och Maria Gustavsson men det är lite tyngre (i synnerhet när man lyssnar) att hänga med i politiska diskussion samtidigt som de är intressanta. Det bästa är ändå just huvudpersonerna och deras olika sätt. Carl Hell är rätt hemlig av sig och jag ser fram emot att få veta mer om honom om det kommer en uppföljare - vilket jag verkligen hoppas. Även Maria vill jag ha mer av fast då mer hur hon ska utvecklas i framtiden och vilken plats hon får ta.

Medan jag lyssnade på den här så såg vi Hundraåringen på film (som för övrigt inte var något för oss) och där roades jag av när en doktor höll på att mäta Robert Gustafssons huvud och han fick även en mindre operation. Det var vad den här boken handlade om fast i hundraåringen dök det upp på humornivå.

Det här är en bok för dem som gillar lite mer faktafyllda deckare och/eller historiska deckare.

Uppläsare var Kerstin Andersson som var ny för mig och fungerade bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar