lördag 22 juli 2017

Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström

Varför väntade jag så länge med att läsa den?

Handling: En sommar kväll i ångans år, 1860, kommer Henning Nilsson vandrande till staden han drömt om. Men ännu är Stockholm en liten och fattig stad, och Henning och Lotten, flickan han gifter sig med, får slita hårt för att skapa sig en ljus tillvaro. 

Av någon anledning har jag inte läst den här boken (eller de efterkommande) men nu blev det äntligen av och jag är så nöjd.

Under senare år har jag släktforskat en del och min farfars farfar flyttade till Stockholm med fru och två söner just 1860. Så det gör boken ännu mer intressant. Han dog tyvärr 1861 och jag vet inte vad som hände under åren som följde. Eller vad som hände med min farfars farmor. Barnen hittade jag tillslut men då hade det gått rätt många år.

Men tillbaka till boken. Fogelström lyckas under så få sidor måla upp Stockholm under tjugo år och ett antal människor på ett underbart sätt. Jag ser både det vackra och det fula. Jag känner verkligen smutsen och lukten i många fall och jag lider med människorna som bara vill ha det drägligt. Jag får vara med i det oerhörda slitet som många män tvingas göra och som sliter ut deras kroppar. Eller så många kvinnor som kämpar med alla barn och med män som dricker upp de få slantar de har eftersom de bara vill glömma hur bedrövligt det kan vara.

Mitt i allt detta finns Henning som hittade sin Lotten tillslut och som verkligen kämpar för henne och sin familj. Jag tycker Fogelström verkligen får fram så många olika personligheter på de som har lite mer framträdande roller och vad livet gör med dem.

I augusti kommer boken diskuteras betydligt mer ingående hos Kulturkollo vilket jag ser fram emot.

Min sommarbingo fick ett kryss i rutan "En storsäljare från förr".

2 kommentarer:

  1. Åh, stadserien av Fogelström ligger som solklar etta på min boktopp. Jag tror jag läst serien 4 gånger, den är så underbar! Lyckost dig som har resten av serien framför dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag ser verkligen fram emot att läsa resten av böckerna.

      Radera