söndag 27 maj 2018

Hur jag lärde mig förstå världen av Hans Rosling och Fanny Härgestam

Om en klok och intressant man!

Handling: "Det här är en bok som innehåller ytterst få siffror. Istället handlar den om möten med människor som öppnat mina ögon." - Hans Rosling

Det var fakta som hjälpte honom att förklara hur världen fungerar. Men det var nyfikenhet och engagemang som gjorde Hans Rosling till vår tids mest folkkära forskare.

Hur jag lärde mig förstå världen är Hans Roslings egen berättelse om hur en ung man från enkla omständigheter kunde använda vetenskapen för att ta sig ut i världen och förklara den på nytt. Han skriver öppet och personligt om sitt liv och sina svåraste beslut - oavsett om de fattades på akutmottagningen i Moçambique, med makthavarna i Davos eller i den egna familjevardagen.

I samarbete med journalisten Fanny Härgestam har Hans Rosling skrivit sina memoarer med samma berättar-glädje som fick en hel värld att lyssna när han talade.


Hans Rosling är såklart en man jag hört talas om och som folk talar om med aktning. Men jag måste erkänna att jag inte alls egentligen visste så mycket om honom. Fast efter att ha lyssnat på den här boken känns det som att jag verkligen fått en rätt bra bild av honom.

Första delen av boken påminner faktiskt rätt mycket om Christian Unges bok Har jag en dålig dag kanske någon dör. Både Hans Rosling och Christian Unge har jobbat som läkare i ett u-land och deras erfarenheter liknar definitivt varandras. Men med Christian Unge (som är 24 år yngre) så är fokus mer på en jämförelse mellan u-land och i-land. Boken om Hans Rosling handlar sen om hur han började forska och därefter lärde sig att bli bättre på att få folk att förstå problematiken på ett begripligt sätt. Mycket tack vare sin son.

Jag tycker verkligen om den här boken och älskar den här typen av ljudböcker. Just när det handlar om memoarer/biografier blir känslan speciell. Då är det inte fokus på själva språket (som visserligen är bra) utan på människan.

Det här är också en bok där jag lär mer mer om vår värld och får en större förståelse för olika människor i världen och hur ens bakgrund faktiskt påverkar.

Jag kan verkligen rekommendera den här. Betyg 4+ av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar