lördag 23 juni 2018

Alltid din dotter av Caroline Säfstrand

Om mödrar och döttrar...

Handling: I det gula huset på åsen står Jill Bergstrands dörr ofta på vid gavel. Hit kan vem som helst komma, när som helst. Hon ställer upp, hjälper till och tar hand om allt och alla och begär aldrig något tillbaka. Livet går sin gilla gång tills en enträgen släktforskare dyker upp. Denne har information om Jills mor Miriam. Historien är så osannolik att Jill först avfärdar den, men släktforskaren ger sig inte, och en redan komplicerad relation mellan mor och dotter ställs på sin spets. Hur ska de förhålla sig till den händelse som ingen av dem någonsin pratar om?

Samtidigt sveper förändringens vindar genom Jills trygga tillvaro. När avståndet till tonårsdottern växer, en oroväckande nyhet sprids på jobbet och den tillfälliga grannen Lucas dyker upp, kan inte ens post-it-lapparna med visdomsord om lycka ändra det faktum att inget kommer att bli sig likt.

Alltid din dotter är en roman om tre kvinnors sökande efter svar, begravda hemligheter som flyter upp till ytan och hur svårt det faktiskt är att sluta fred med sitt förflutna.


Den här boken handlar om kvinnor i flera generationer och kanske även hur vi påverkas av våra mödrar. Jill är till stor del huvudpersonen i den här boken. Till en början känns det som hon och jag är totalt olika och jag förstår att hennes mor och dotter inte heller alltid förstår sig på henne. Samtidigt som både mor och dotter uppför sig väldigt illa på många sätt. Så deras relationer är inte den bästa när boken börjar.

Efter hand så kommer det fram varför relationen mellan Jill och Miriam är som den är. Vi läsare får lite antydningar så det är lätt att gissa en bra stund innan det presenteras. Släktforskarens närvaro blir lite som en katalysator.

Miljön är härlig vid det gula huset och det gör att boken känns idyllisk på många sätt eftersom platsen är det.

Det som är lite synd är att jag tycker att boken inte helt håller hela vägen till slutet. När vissa saker kommer fram gör det ont i mig vilket är positivt. Av någon anledning har jag väntat på en stor urladdning som inte kommer. Och rent krasst så är det säkert så i många familjer att man fortsätter att vara tyst men ändå accepterar vissa saker och kanske kommer till ro med dem. Vad vet jag?

Sen finns det en hel del likheter med Anna Fredrikssons bok Mellan himmel och hav som också handlar om kvinnor i olika generationer. Och det gör att det är svårt att inte jämföra dem. Men till en början tycker jag att de är lika bra, medan Anna Fredrikssons bok håller hela vägen. Sen har hon fördelen att det ska bli tre böcker och det finns mycket kvar att reda i där.

Trots att jag inte tokhyllar boken så tycker jag ändå mycket om den och lyssnade ofta och mycket. Och jag läser/lyssnar gärna på mer av författaren.

Betyg 3+ av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar