söndag 10 juni 2018

Som ett brev på posten av Birgitta Bergin

Underhållande om ny kärlek på gamla dar!

Handling: Elsa och Thore, 81 år gamla, träffas på en bridgeklubb och blir otroligt förälskade. Ingen av dem hade kunnat ana att de skulle få uppleva kärlek igen så sent i livet. Det känns så härligt, men inte alla ser med blida ögon på deras oväntade förhållande. Hemligheter, girighet och avundsjuka gror i deras respektive familjer. Barn och barnbarn, svärdöttrar och svärsöner, alla verkar ha egna motiv att sätta käppar i hjulet för dem.

När Elsa och Thore bjuder sina familjer på förlovningsfest i skärgården, ställs situationen på sin spets. Och allt precis ALLT som inte får hända händer.


Det här är en lättläst bok om familjer och relationer. Det är tacksamma familjer att skriva om eftersom flera av dem är väldigt utåtagerande. I vissa stunder känns Elsa och Thores barn med respektive mer som tonåringar än som femtioåringar. Jag som är rätt tyst och introvert känner ett tag att det inte är helt trovärdigt. Men när jag tänker efter så kan jag nog se flera av karaktärerna framför mig i personer jag vid olika tillfällen träffat under livet.

Få saker väcker nog vuxna människors oro och det är risken att bli av med ett större framtida arv. Eller när den finner en ny partner och "barnets" bild av sin förälder förändras radikalt att den går från att vara bara en förälder till en (ve och fasa) sexuell varelse.

Sen är kanske Elsa och Thore lite väl naiva. Men just det gör ju att förlovningsfesten blir väldigt underhållande (det känns ok att bli road eftersom det är fiktiva karaktärer).

När jag precis läst klart boken visste jag inte att det finns en fortsättning vilket jag är väldigt glad för. Den kommer jag läsa rätt omgående eftersom jag är väldigt nyfiken på hur det kommer att fortsätta.

Betyg 4 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar