fredag 9 augusti 2019

Stanna hos mig av Ayòbámi Adébáyò

En bok som var lättläst men också smärtsam att läsa!

Handling: Yejide träffade sin man på universitetet och de har varit gifta i fyra år. De har ett fint äktenskap, allt som egentligen saknas i deras liv är ett barn. Yejide ber om ett mirakel, hon träffar läkare, hon går motvilligt på en krävande ceremoniell pilgrimsfärd. Men inget händer.

Släkten är bestämd, kräver ett barn och insisterar på att hennes man ska ta en till fru. Yejide känner sig förtvivlad. Hennes make försöker blidka Yejide såväl som släkten. Men det är en omöjlig situation som kommer att leda till svartsjuka, svek och förtvivlan.

Den här boken utspelar sig i Nigera och växlar sen mellan dåtid från 1985 och framåt till "nutid" som är 2008 vilket kanske inte är så mycket nutid längre.

Yejide är gift med Akin och båda älskar verkligen varandra. Men de lider av sin barnlöshet vilket deras släkter gör till ett så mycket större problem att hantera än de klarar av. Lösningarna på vägen ur barnlöshet driver dem allt mer från varandra.

Många har skrivit mycket positivt om den här boken så jag lockades att läsa den. Men jag var inte beredd att jag skulle lida så mycket med Yejide. Jag äger pocketversionen av boken och där finns det ett antal utdrag från recensioner om boken och på ett ställe står det: "En livfull chick lit-saga med tragiska förvecklingar...". Det är mig helt obegripligt att den här kan kallas för en chic lit. Jag vet att det är en diffus benämning men i min värld är den här inte ens nära av vad jag kallar chic lit. Mer än att det nog är en bok skriven av en kvinna och som nog främst lockar kvinnliga läsare och romanens huvudperson är i rätt ålder. Men jag tänker att chic lit är något som är mer lättsamt och inte så smärtsamt som den här boken är - i alla fall för mig.

Det märks att boken utspelar sig i en helt annan kultur än vad jag är van vid och jag gillar dessa delar. Dels släkternas påverkan där det också finns många "mödrar" som har sin talan. Det på grund av det tillåtna månggiftet som verkar skapa nog så många problem. Dessutom blir det lite mer myskänsla i Yejides frisersalong där kunder kommer och går. Men mitt i allt detta finns den osäkerhet som finns i landet med kupper och utpressare till exempel.

Det finns också några oväntade saker i handlingen som definitivt höjer boken och det ihop med den annorlunda kulturen gör mycket för min läsning. Den här boken kommer definitivt stanna kvar inom mig ett tag.

Mitt betyg blir 4 av 5. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar