tisdag 6 augusti 2019

På egen hand av Marian Keyes

Ett halvkärt återseende!

Handling: Amys man Hugh lämnar henne inte. Han tar bara en paus från deras äktenskap, deras barn och deras liv tillsammans. I sex månader tänker Hugh resa runt i sydöstra Asien och det finns ingenting Amy kan göra för att ändra på det. Javisst har Hugh en medelålderskris, men en paus betyder väl att det kommer en fortsättning? Mycket kan dock hända på sex månader. När Hugh kommer tillbaka, om han kommer tillbaka, kommer han då att vara samma person som Amy gifte sig med? Kommer hon att vara densamma? För om Hugh har tagit en paus från äktenskapet, då betyder det väl att Amy också har en paus?


Det fanns en period då jag älskade Marian Keyes böcker och jag läste dem alla. Favoriten var Sushi för nybörjare men det fanns fler som jag verkligen gillade. Men till slut så ledsnade jag. De sista jag läste var Är det någon där? och En förtjusande man (2009 resp. 2010). Men nu kom en bok där jag faktiskt lockades av handlingen och där jag såg lite positiva omdömen.

Jag tycker att boken börjar bra och spännande. Vi kommer in i en inte helt trivial irländsk familj (inte så ovanligt med Marian Keys) med massa liv och rörelse. Det händer en hel del och plötsligt vill Amys man Hugh ta en time-out och åka runt i Asien och vara "fri". Här brinner det i hjärtat över själviskheten han visar och intresset för hur det faktiskt ska gå.

När jag summerar boken kring vad som faktiskt hände så känns den bra och spännande. Och det gick också att förstå Amy och Hughs relation. Men boken var så sjukt låååång och utdragen. Och detta eviga ältande som Amy höll på med höll på att göra mig knäpp (just där är vi väldigt olika som personer). När jag väl tröttnade hade jag kommit för långt för att vilja ge upp och jag lyssnade klart på boken på dubbla hastigheten för att få veta vad som hände. Men att lyssna på hög hastighet är något jag extremt sällan gör. Det händer bara när något är så läskigt att jag inte står ut annars. Men då bara på ett kort parti. Här blev det nog drygt halva boken som jag lyssnade på dubbla hastigheten.

Det var också en del sexscener i boken och det är något jag avskyr när jag lyssnar. Och även dessa var alldeles för långa för min smak (helst slipper jag dem helt nu för tiden). 

Så betyget blir en trea till slut. Jag gillar handlingen - när man summerar den. Men inte detta långrandiga hysteriska ältande däremellan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar