torsdag 16 september 2021

Glasvinge av Katrine Engberg

Andra delen i Köpenhamnsserien!

Handling: En död kvinna hittas naken i en fontän på ett torg vid Ströget, stadens stora gågata. Hennes kropp är täckt av märkliga, symmetriska skärsår. Av allt att döma har hon avlidit av kraftig blodförlust. Polisen Jeppe Kørner får ta hand om fallet, men denna gång utan sin partner Anette Werner, som är föräldraledig. Utredningen för Kørner till hjärtat av den danska hälsovården. En värld präglad av empati och omvårdnad, men där mörka ambitioner och girighet lurar under ytan. 

Uppläsare: Katarina Ewerlöf

 För knappt ett år sen lyssnade jag på första delen i den här serien och kände att jag definitivt kan fortsätta med serien. Tyvärr glömde jag bort att läsa mitt förra inlägg där jag skrev att jag borde läsa nästa bok istället för att lyssna. Nu får jag hoppas att jag kommer ihåg det till den tredje boken. Katarina Ewerlöfs stil passar oftast inte mig men kan vara ok om det mest är kvinnliga röster - eller där folk inte pratar med mat i munnen (som i förra boken). Jag har lite svårt för när det blir för teatraliskt och i synnerhet när hon gör röster för arga män t.ex.

I den här boken är Anette Werner föräldraledig så Jeppe Kørner får leda utredningen utan sin parhäst. Som han inser att han faktiskt saknar. Och vi som lyssnare får ta del av Anettes liv också och jag kan känna igen mig i vissa delar från min egen föräldraledighet. Men inte i andra och definitivt inte delen om att inte kunna släppa jobbet. Något som också är trevligt är att vi får återse några karaktärer från förra boken men som inte tillhörde polisen. 

Inriktningen på den här boken är annars den danska sjukvården med fokus på den mentala ohälsan. Men inte bara. Och även om jag hoppas att det verkligen inte alltid är så här så tror jag ändå att det är väldigt många som kommer i kläm, och då i synnerhet i psykiatrin. 

Eftersom det var andra boken så blir det lättare att komma in i den då vi redan känner huvudpersonerna. Jag gillar att följa många av de återkommande karaktärerna men ogillar draget där det blir en fråga om liv och död mot slutet vilket inte är så ovanligt. Men om det nu blir en engångsföreteelse kan jag tycka att det är ok. Morden är även i denna bok rätt grymma men jag tror jag tyckte det var värre i första boken. 

Betyget blir en fyra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar