lördag 14 augusti 2010

Tystnad, tagning av Michelle Magorian

En underbar ungdomsbok av Michelle Magorian. Trots att jag nu för tiden bara läser vuxenböcker så kunde jag inte låta bli att läsa Michelle Magorians senaste bok (jag tror jag har läst alla av hennes tidigare). Godnatt, mr Tom är nog den klara favoriten som också är den mest sorgliga av dem.

Handling: Det är 1949 i efterkrigstidens Storbritannien. Henry är fjorton år och han har det rätt jobbigt. Han saknar sin pappa som dött som en hjälte i kriget, och han flyr från vardagen och sin irriterande styvpappa genom att gå på bio så ofta han kan. Film är hans stora passion. I biljettkön träffar han en dag mrs Beaumont, som också älskar film. Hon lånar Henry en kamera till hans skolprojekt, som han gör med två killar i klassen som han inte alls gillar till en början, men som snart visar sig vara riktiga vänner. Henry lär sig att framkalla film - och en dag när han framkallar en gammal film som han hittat gör han en hemsk upptäckt som förändrar hela hans tillvaro.

En gripande och spännande berättelse om vänskap, tolerans, och om att stå upp för den man är. Karaktärerna etsar sig fast och man bär med sig historien länge.


Man får uppleva år 1949 genom Henrys ögon och det är även tillbakablickar 50 år tillbaka och sen 25 år tillbaka. Historierna om Henry och hans familj och vänner är gripande och man önskar att man fick vara en del av gemenskapen. Jag tycker Michelle Magorian gör ett bra jobb när hon skildrar det dåtida sättet att leva och hur saker fungerade. Vissa författare misslyckas totalt där och det känns som de skrivit av en faktabok rakt av.

Det finns en hel del likheter med hennes bok Plats på scen som också handlar om en ung kille som har det tufft och som träffar en vuxen kvinna som kan stötta och se saker ur ett annat perspektiv och som också kan agera som en välgörande fe när det behövs.

Nu är det här en ganska så tjock bok (646 sidor) så jag tror inte att vilken ungdom som helst väljer att läsa den. Men den är helt klart väldigt läsvärd, vilket alla hennes böcker är.

1 kommentar:

  1. Bra att du skrev om Plats på scen, satt och funderade på om jag läst Tystnad tagning, men det var ju Plats på scen jag läst.

    SvaraRadera