måndag 23 januari 2012

Gustavs grabb av Leif GW Persson

En riktigt bra uppväxthistoria som också ger en lektion i nutidshistoria.

"Och om nu detta är sant, att romanen om Madame Bovary i själva verket var Flauberts självbiografi, så är är denna berättelse om min egen klassresa en roman om mitt liv och eftersom jag ännu en gång är fri att välja är det i vart fall ett sätt för mig att återförsäkra mig i min roll som författare, trots att det mesta som står här säkert är sant. Vad det nu spelar för roll, den här gången." 

Den här valde jag att läsa på min e-bokläsare och jag var lite orolig eftersom jag inte visste om det skulle sänka boken lite. Men nej, det tog inte lång stund innan jag var helt fast i boken och tänkte knappt på att jag inte läste den som en vanlig bok.

Boken följer i stort sett Leif GW Perssons uppväxt och liv i kronologisk ordning. Mest plats får hans uppväxt och sen Geijeraffären som inträffade under 1970-talet. Något som jag bara hört talats om men som jag inte alls visste vad det handlade om.

Leif GW Persson beskriver sin varma relation till sin pappa och sin betydligt mer komplicerad relation till sin mamma. Vi för följa hans uppväxtår i Stockholm, kompisskap, skolgång och en rejäl klassresa. Den blev väldigt tydlig för GW eftersom han är intelligent och fick gå i finare skolor bland betydligt mer välbeställda kamrater. Uppväxttiden beskrivs väldigt målande och levande och jag kan lätt se gatorna framför mig.

Geijeraffären var något som tog honom väldigt hårt eftersom han orättfärdigt utsågs till syndabock. Eftersom man känner igen en hel del av namnen som han nämner så blir det extra intressant (namn som t.ex. Olof Palme, Hans Holmér och Jan Guilluo). Parallellt tittar jag och sambon samtidigt på Hinsehäxan (har sett halva när det här skrivs) och i den finns både Geijer och bordellmamman Doris Hopp med som också nämns i boken.

Av naturliga skäl får man inte veta så mycket om hans närmaste familj men de finns med på ett lagom ytligt sätt. Hans syster får inte heller stor plats i boken och det jag spontant känner är att det skulle vara intressant att höra hennes version av deras uppväxt. 

Betyg 5 av 5!

4 kommentarer:

  1. Visst är "Gustavs grabb" en riktigt bra bok. En av de bästa biografier jag läst.

    SvaraRadera
  2. Pia: Jag blev riktigt nyfiken på den efter att ha läst ditt inlägg om den. Och den var riktigt bra! Jag blir förvånad om den inte hamnar på min topp-tio-lista för året.

    SvaraRadera
  3. Gustavs grabb står och väntar i bokhyllan, längtar efter att plocka fram den!

    SvaraRadera
  4. Stockholmsflickan: Du kommer att få en trevlig stund med den.

    SvaraRadera