måndag 6 februari 2012

För glömda synders skull av Robert Goddard

En bok som jag fick av Boksnoken i födelsedagspresent!


Handling: Eldritch Swan är en död man. Det är i alla fall vad hans brorson Stephen alltid fått berättat för sig. Tills den dag Eldritch vandrar in i hans liv efter 36 år i ett irländskt fängelse. Farbrodern menar att han är oskyldigt dömd, men vägrar att avslöja några detaljer. När en advokat besöker dem med en märklig förfrågan dröjer det inte länge förrän Eldritch och hans skeptiske brorson reser till London för att se en prestigefull Picasso-utställning. Där börjar en resa som tar dem tillbaka till andra världskriget och mysteriet kring fängslandet av Eldritch. Men att nysta i det förflutnas mörka hemligheter, familjeband och svek visar sig snart bli en farlig jakt för Eldritch och Stephen. Någon gör allt för att hindra sanningen från att komma fram till vilket pris som helst.


Jag blev lite förvånad när jag började läsa boken och insåg att bokens nutid är 1976 och dåtid är 1940. Att jag blev förvånad beror nog mycket på att deckarna jag läser oftast utspelar sig i just i nutid.


För glömda synders skull ger intressanta inblickar i vår nutidshistoria. Boken berör andra världskriget, diamataffärer, IRA bland annat. Genom att följa Stephen och Eldritch på en resa får man sakta veta vad som hände Eldritch, dels genom det som avslöjas i deras forskande och dels genom tillbakablickar.


Det finns mycket att tycka om med boken och det enda negativa jag kan säga är att jag inte får någon riktig känsla för huvudpersonerna, främst Stephen. Tack vare tillbakablickarna lär man känna Eldritch lite bättre men Stephen bara passerar. Jag känner ingen saknad efter dem när boken är slut tyvärr. Själva behållningen är historien som berättas som faktiskt är riktigt bra.

2 kommentarer:

  1. Boken var en chansning, har inte läst den själv. Men den verkade ju vara okej :-).

    SvaraRadera
  2. Boksnoken: Den var helt ok och jag tror att när det gått en tid kommer jag att komma ihåg delar av den här bättre än vad jag kommer ihåg många andra deckare. Mycket för att historien i sig skiljer sig mycket från andra böcker. Så jag är nöjd med att ha läst den!

    SvaraRadera