tisdag 21 februari 2012

Tistelblomman av Amanda Hellberg

Amanda Hellbergs tredje bok om Maja Grå.

Handling: Ända sedan hon var liten har Maja Grå varit annorlunda. Det är en hemlighet hon inte kan dela med Jack, mannen som hon älskar. Tillsammans har de flyttat till det skotska höglandet. Till Tistelblomman, ett ensligt beläget hus med en sällsam dragningskraft. De trivs i det gamla kråkslottet och njuter av sin förälskelse i den storslagna omgivningen.

Men i trakten viskas det om hemsökelser så fasansfulla att ingen i lokalbefolkningen vågar sätta sin fot på ägorna. Och snart förnimmer Maja en osalig närvaro i husets dunkla vrår. Samtidigt oroar hon sig för hur Jack skulle reagera om han visste att hon är klärvoajant och hur detta kan påverka deras framtid. 

Allting kompliceras då Maja får ett sekretessbelagt erbjudande om ett jobb där hennes förmågor kan komma till användning vid brottsutredningar. Det känns som om hon ställs inför ett omöjligt vägval. När sedan Jack måste resa bort en tid blir Maja ensam med sina tvivel och hon tappar fokus på den gåta som det ödsliga huset ruvar på - något som visar sig vara ett dödligt misstag.



Amanda Hellbergs första bok Styggelsen var aningen för obehaglig för min smak. Men jag läste den eftersom jag trodde desto mer på nästa bok: Döden på en blek häst. Den motsvarade helt mina förväntningar och var nära att komma med i min tio-i-topplista för 2011. Hade jag haft med femton böcker så hade den definitivt varit med.

Tistelblomman är alltså den tredje boken i serien. Jag kommer snabbt in i boken och fångas återigen av Maja Grå. Jag tycker verkligen om att följa henne. Mina enda invändningar är att vissa delar gör att den känns mer som en transportsträcka för kommande böcker samtidigt som historien i sig är väldigt spännande. Dels så saknar jag konsten i boken. Konsten finns omkring dem men inte aktivt. Men boken som helhet är ändå väldigt bra och jag ser mycket fram emot nästa bok.

Antal sidor: 298
Utgivningsår: 2012

2 kommentarer:

  1. Jag hittade Styggelsen på bokrean så nu ska jag snart också, äntligen, ta mig an Amanda Hellberg och Maja Grå :)

    SvaraRadera
  2. Monika: Jag såg att du köpt den och ser fram emot dina reflektioner. Jag hoppas du kommer att gilla dem. Men Styggelsen är en rätt speciell bok så du är beredd.

    SvaraRadera