måndag 19 mars 2012

Little Bee av Chris Cleave

Oerhört gripande bok som kommer hänga kvar länge. Läs den!

Handling: I två år har den nigerianska flickan Little Bee suttit inlåst på en flyktingförläggning utanför London. Tiden har hon ägnat åt att studera engelska och fundera ut olika sätt att ta livet av sig - ifall männen som tvingade henne på flykt plötsligt skulle dyka upp. 

Hon är arton år när hon släpps ut från förläggningen.

Vart ska hon ta vägen, utan pengar eller kontakter? Det enda hon har är ett visitkort till en person vid namn Andrew O'Rourke. Sist hon såg honom var på en strand i Nigeria. Kanske kan han hjälpa henne nu. 

I en annan del av England försöker den nyblivna änkan Sarah O'Rourke hitta en ny tillvaro med sin son. Hon tänker mycket på semesterresan till Nigeria för två år sedan som blev början på slutet för hennes familj. Allt förändrades den kvällen på stranden, då de mötte en flicka vid namn Little Bee...

Boken börjar med att Little Bee släpps ut från förläggningen i England. Dagen efter jag börjat läsa boken ser sambon och jag filmen Between 2 fires som handlar om en vitrysk kvinna som hamnar på en svensk flyktingförläggning vilket förstärker beskrivningen av hur det är och fungerar. När en välgjord film och en välskriven bok beskriver samma sak känns det mycket trovärdigt. Men i Little Bee är trots allt tiden i flyktinganläggningen bara en kort del av historien. 

I vartannat kapitel är Little Bee berättarröst och i vartannat Sarah vilket förstärker historien. Att se historien från bådas sidor med deras respektive erfarenheter. Little Bee får mig att skämmas över att jag har det så bra. För Little Bee är det obegripligt att någon vill se en skräckfilm. Hon har upplevt tillräckligt med skräck - verklig skräck. 

Första delen har en viss lättsamhet över sig. Där man får ta del av Little Bees reflektioner över västvärldens beteende och hur hon skulle återberätta det för flickorna hemma. Men sakta blir boken allt allvarligare och sakta får man veta allt mer vad som hände där på stranden två år tidigare. Frågan är också vad som ska hända med Little Bee sen...

9 kommentarer:

  1. Den måste jag läsa! Lyssnade eller läste du?

    SvaraRadera
  2. Karro: Jag lånade den från biblioteket som e-bok. Så tyvärr kan du inte låna den av mig.

    SvaraRadera
  3. Denna står i hyllan sedan jag köpte den på en USA resa för ett år sedan men jag har helt glömt bort den! Dags att damma av verkar det som.

    SvaraRadera
  4. Åsa: Jag rekommenderar den varmt.

    SvaraRadera
  5. Jag gillade, mycket. Det enda spm störde mig lite var att den blev väl dramatisk mot slutet. Behövde berättelsen den övertydliga scenen egentligen?

    SvaraRadera
  6. Västmanländskan: Jag misstänker att den här hamnar på min topplista när året är slut.

    Anna: Jag förstår precis vad du menar. Det känns som den skrevs så för att det skulle passa en filmatisering. Sen har jag märkt att jag återkommer till slutscenen lite då och då i tankarna. Eller kanske inte slutscenen utan på det som kommer efter. Jag läste för övrigt någonstans att Nicole Kidman eventuellt kommer spela Sarah.

    SvaraRadera
  7. Ja, den här har jag tänkt läsa!

    SvaraRadera
  8. Boksnoken: Det tycker jag :-).

    SvaraRadera