söndag 10 september 2017

De 7 nycklarna av Åsa Schwarz

En spännande IT-thriller!

Handling: Rebecka vaknar av att en pistol pressas mot huvudet och att någon väser "The key" i örat. I rummet bredvid sover hennes två barn. Rebecka är en av sju internationella IT-profiler som bär nyckeln till internet. De träffas en gång i kvartalet i Washington för att uppdatera systemet som styr trafiken på internet. Om de inte gör det, kommer nätet gå ner och alla moderna samhällen gå under.

När nyckelbärare efter nyckelbärare blir utsatta för attentat, förstår Rebecka att hon måste gå under jorden. Med sina extrema hackerkunskaper gör Rebecka och hennes följeslagare allt för att lösa gåtan. Spåren pekar åt alla håll: kinesiska underrättelsetjänsten, nynazistiska organisationer och NSA. 



Det här är det tredje boken av Åsa Schwartz som jag läser. Jag tyckte mycket om Och fjättra Lilith i kedjor och hade blandade känslor för Stigma där jag gillade vissa delar väldigt mycket.


I många fall tycker jag att en bok kan vara lite för lång. Den här hade jag nog istället velat ha lite längre. Just för att den handlar om rätt många människor och ett intressant och väldigt skrämmande problem. Vissa saker går lite för fort för mig här. 

De sju nycklarna utspelar sig på flera olika stället i världen men främst i Sverige, Stockholm. Boken bygger på hur det åtminstone har sett ut och där en av de sju var en svensk kvinna som faktiskt hade en av nycklarna till internet. 

Som alltid har jag lite problem med när en förälder gör saker som direkt eller indirekt utsätter sina barn för fara. Men samtidigt visar det hur skört det är. De flesta har ju ändå barn, och de som inte har barn har ofta en käresta eller en eller flera nära föräldrar eller syskon vars liv de inte skulle kunna offra för den goda saken.

Jag tycker mycket om IT-miljön eftersom jag själv jobbar inom IT. Om jag bara hade haft lite mer ork och driv hade jag gärna riktat mig mot IT-säkerhet. Miljön ur ett annat perspektiv är annars huvudsakligen Stockholm och även om jag inte bor där kan jag ändå föreställa mig hur det ser ut där hon är. 

Jag gillar det jag ser av Rebecka. Vissa beslut hon tar känner jag är fel men jag tolkar det som att hon är betydligt mer impulsiv än mig och inte alltid tänker sig för. Och det hade inte blivit någon bra bok om hon inte gjort det. Det är väl här jag hade velat ha lite mer sidor för att kunna motivera vissa handlingar mer. 

Själva storyn är skrämmande. Och vem kan man lita på i dessa lägen? Det är verkligen inte lätt att veta. Och boken visar också hur enkelt man kan dupera folk. Hua, på vissa sätt är den här läskigare än en rysare.

Som helhet gillade jag verkligen boken och jag vill ha mer sådana här böcker av Åsa Schwarz! Ämnet är verkligen viktigt och internet gör oss väldigt sårbara. När jag läser efterordet blir jag ännu mer rädd även det inte är nytt för mig.

Betyg 4 av 5.

4 kommentarer:

  1. Den här har jag sett på många bloggar nu och den får gott betyg av alla. Den får kanske komma upp på läslistan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som helhet gillade jag verkligen boken. Ämnet IT är ju dessutom rätt aktuellt i media dessa dagar.

      Radera
  2. Jag har precis läst den också, det gick ju liksom inte att motstå det temat. Tyckte nog också att det ibland gick lite väl snabbt och Rebecka... ja, henne blev jag mest irriterad på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade svårt för att hon var så impulsiv och trots sin IT-kunskap trodde totalt fel vid ett avgörande tillfälle. Utifrån min erfarenhet av IT-experter så är hon inte som majoriteten. Men hur många deckare/thrillers innehåller inte orimligheter? Fast här hade jag som även du säger velat ha lite mer ingående beskrivningar av personerna och på något sätt fått vissa handlingar att verka mer motiverade.

      Radera