måndag 18 september 2017

Vem är Evan Smoak? av Gregg Hurwitz

En riktig actionbok med en sann hjälte!

Handling: Evan Smoak lever under falsk identitet. Hans penthousevåning är ett ointagligt, högteknologiskt fort. Han har lägenheter, bilar och vapengömmor strategiskt utplacerade över hela Los Angeles. Men Smoak är inte en paranoid galning. Detta är hans vardag. Vid tolv års ålder valdes Smoak ut av en topphemlig organisation inom det amerikanska försvarsdepartementet och tillbringade resten av sin uppväxt med hårdträning i organisationens regi. 

Målet var att skapa extremt kompetenta operatörer som kunde agera helt självständigt utan något stöd från statens sida. När Evan väljer att bryta med organisationen använder han alla sina färdigheter för att till synes försvinna spårlöst, och i hemlighet utvecklar han ett personligt projekt: att hjälpa de allra mest desperata.

Men nu är någon honom på spåren. Någon som känner till organisationen, och som ser Evan som en riskfaktor. Någon som vet att han en gång var känd enbart under kodnamnet Orphan X.


Om man gillar tv-serien A person of interest lär man gilla den här boken. Det finns en hel del likheter. Den här har hetat Individ X först men har av någon konstig anledning bytt namn till Vem är Evan Smoak? På engelska heter den Orphan X.

Evan Smoaks bakgrund är speciell och genom tillbakablickar får man veta vad som ledde till att han blev den han blev och hur han blev det. Jag köper historien och tycker att den inte är helt osannolik. Ok, kanske inte sannolik men inte helt osannolik.

Jag kan inte säga att jag får veta jättemycket om Evan Smoak, men det jag ser gillar jag. Han kan inte låta någon komma honom nära men det är inte helt enkelt alla gånger att hålla sig ifrån människor som trots allt finns i närheten.

Jag gillar IT-delarna som är viktiga för att dels ha kontroll men också skaffa sig information. Sen kanske det är aningen väl mycket detaljer om vapen och slagsmål men det är inget problem så länge jag väljer att läsa boken. Med en ljudbok blir dessa stunder evighetslånga.

Egentligen tycker jag det är rätt jobbigt att någon vill åt honom när jag knappt lärt känna honom. Det blir en rätt stor del av boken. Men det handlar mer om att jag blir allt mesigare när det gäller faror. Som tur är vet jag ju att det finns en fortsättning på den här boken. Men det är också lätt att glömma när jag lever mig in i boken.

Jag vill verkligen fortsätta veta vad som händer med honom även om jag först kommer att ta en paus.

Betyg 4 av 5.

3 kommentarer:

  1. Jag gillade också denna, det var mycket som tilltalade mig och ja, du har nog rätt, konceptet liknar Person of Interest. Det tänkte jag inte på när jag läste den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag bestämde mig för att läsa den efter dina inlägg om dem. :) Så tack för tipset.

      Radera
    2. Åh, då är jag ännu gladare att du gillade :)

      Radera