lördag 11 augusti 2018

Följ fucking order av Ann Törnkvist

Ytterligare en skrämmande bok om Södertäljenätverket!

Handling: Natten mot den 1 juli 2010 rusar två män beväpnade med kalasjnikov och pistol in i kafé lokalen Oasen i Södertälje. Där skjuter de ihjäl två bröder, elitfotbollsspelaren Eddie Moussa och fyrabarnspappan Yaacoub Moussa. Dubbelmordet utgör kulmen på den våldsspiral som satt skräck i staden under flera år.

I en liten stad påverkas alla, vare sig man vill eller inte. Oritha vars bror lånar pengar av fel människor. Issa som bara vill spela kort med vänner. Philip som kastar tärning för en halv miljon. Milad som vägrar betala för skydd.


Tidigare i sommar läste jag boken Nätverket av Baris Kayhan som också skrivit om det som hände i Södertälje. Jag valde mellan dessa två böcker när jag skulle köpa en av dem till sambon, men tog tillslut den först utgivna som jag trodde skulle passa honom bäst. Men efter att ha läst den ville jag även läsa den här, och eftersom den finns på Storytel som e-bok blev det så.

Även den här beskriver samma skrämmande period i Södertälje som en hel del drabbades av. Jag skriver period men ska jag vara ärlig så vet jag ju inte alls läget nu. För mig som bor i trakterna handlade det mest om att jag fick läsa om dödsskjutningarna i tidningarna. Sen har det såklart alltid gått rykten om saker som pågått men inget som jag kan säga med säkerhet verkligen hänt. Hade jag däremot t.ex. varit i restaurangbranschen hade jag nog vetat mer än jag velat.

Precis som i förra boken kan jag känna att det mest är syrianerna/assyrierna själva som är offren. Eller gängmedlemmar såklart. Eller sådana som har otur att hamna i skuld till nätverket eller till något gäng, mycket på grund av den spelverksamhet som de bedriver. Eller lånar ut pengar till. Och i vissa fall verkar det räcka att ha en verksamhet och behöva betala för beskyddarverksamhet.

Eftersom jag läst böckerna så tätt är det omöjligt att inte jämföra dem. Baris Kayhans bok är betydligt mer strukturerad om vad som hände och när. Den här boken handlar såklart om samma sak men här får vi veta mer genom intervjuer. Så Följ fucking order är mer personlig och går mer in på människor som har lite olika roller här. Men den är också mer ostrukturerad kring händelserna och jag har inte så lätt att veta var i tiden vi är.

Boken skulle egentligen ha blivit utgiven på ett annat förlag först. Men när det kom hot så sa de nej och istället blev det Mondial som gav ut boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar