fredag 24 augusti 2018

Ingen återvändo av Lee Child

Den artonde boken om Jack Reacher!

Handling: Efter en minst sagt strapatsrik resa lyckas Reacher äntligen återvända till sitt gamla militärpolishögkvarter. Han vill gärna träffa den nya chefen, major Susan Turner. Men major Turner visar sig vara frihetsberövad, på lösa grunder, och innan Reacher hinner blinka står han själv anklagad för att många år tidigare ha slagit ihjäl en beryktad gangster. Till råga på allt påstås han ha en fjortonårig dotter, efter en het natt under en av hans posteringar i Korea. Reacher ger sig den på att rentvå sitt redan skamfilade namn. Han fritar Turner, och jagade från flera håll startar de en privat undersökning för att få reda på vem eller vilka som vill sätta dit dem. Och varför. Svaret visar sig stå att finna högre upp i hierarkin. Mycket högre.


När min läsning går riktigt trögt tar jag ofta till en deckarserie med åtminstone en välkänd karaktär. Så nu när jag börjat jobba igen blev det åter igen en Jack Reacher-bok som finns på Storytel. Nu kanske inte Lee Childs böcker är regelrätta deckare men definitivt spänningsromaner. Eller någon form av actionbok.

Det går väldigt fort att komma in i dem och jag behöver inte tänka särskilt mycket. De är rätt detaljrika men oftast gör det inte så mycket om fokus inte är hundra. Det är inte ovanligt att jag börjar tröttna på boken när jag läst/lyssnat på drygt halva eftersom det kan vara en lång upplösning. Men här hände det lite mer av olika saker som gjorde att jag höll intresset uppe ända till slutet.

Sen är det alltid trevligt när Reacher får en parhäst. Det blir lite mer dynamik i boken då. Dessutom blir det en extra spänning när det visar sig att han kanske har en dotter.

Det är mer våld än vad jag egentligen gillar. Men det finns stunder då det känns rätt ok ändå. Som när en så kallad hjältefigur kommer. Jag gissar att min känsla för Jack Reacher nu som vuxen är lite som Fantomen var för mig när jag var barn.

Så den får betyget 4- av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar