fredag 31 augusti 2018

Det grovmaskiga nätet av Håkan Nesser

Första boken om kommissarie Van Veeteren!

Handling: ''Han kunde omedelbart identifiera kvinnan som låg i badkaret. Hon hette Eva Ringmar och var sedan tre månader hans hustru. Hennes kroppsställning var egendomligt förvriden. Det mörka håret flöt på vattnet. Huvudet var nedåtvänt, och eftersom karet var fyllt till randen kunde det inte råda något tvivel om att hon var död.'' 

I den grådisiga staden Maardam, någonstans i Europa, ställs kommissarie Van Veeteren inför fallet Janek Mattias Mitter – gymnasielektorn som inte minns om han mördat sin hustru eller ej. Han anar ännu mycket lite av det ödesdrama som kommer att rullas upp under sökandet efter sanningen. 


Håkan Nesser har nyligen kommit ut med boken De vänsterhäntas förening där Van Veeteren och Barbarotti båda kommer att vara med. Jag verkligen älskade böckerna om Barbarotti men har inte varit lika begeistrad i böckerna med Van Veeteren utan att veta varför, som jag läst några lite slumpvis och med många års mellanrum. Så min tanke nu är se om jag kommer igen serien innan jag läser den nyaste boken. Bara för att verkligen lära känna Van Veeteren ordentligt först.

Först ut är boken Det grovmaskiga nätet som jag insåg att jag faktiskt läst. Men jag kom bara ihåg vem mördaren var. Fast det var ju för att lära känna Van Veeteren lite mer på riktigt som jag tog mig an serien.

Det grovmaskiga nätet är från 1993 så den har några år på nacken. Men det är inget jag lider av. Det som är lite tråkigt är att den utspelar sig på en fiktiv plats. Med andra äldre böcker kan jag njuta på ett annat sätt eftersom miljöbeskrivningarna är lika intressanta som själva deckarhistorien. Sen är Van Veeteren inte alls lika sympatisk som Barbarotti och det är nog det som gör att jag gillat Barbarotti så mycket mer. I gengäld är Van Veeteren ändå en duktig polis och har en känsla för människor. Det finns självklart lite kollegor runt honom som väger upp. Och här är nackdelen med att lyssna på en bok för jag kommer inte alls ihåg vad närmaste kollegan/kollegorna heter.

Boken gav mig ett par timmars trevlig lyssning medan jag pysslade med diverse saker och jag kommer ta mig an nästa bok inom en hyfsat snar framtid. Men gissningsvis kommer jag efter ett tag fortfarande bara ha en känsla för vem mördaren var och inte så mycket annat.

Betyg 3 av 5.

2 kommentarer:

  1. Jag har också tänkt att jag ska lyssna på båda serierna innan jag lyssnar på De vänsterhäntas förening. Har börjat på barbarottiserien. Inte bestämt om jag ska lyssna på en serie i taget eller varva. Ska bli intressant att se hur jag upplever den här, och de olika karaktärerna. Barbarotti har jag inte kommit så långt i ännu men tycker om den första boken så här långt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som boken får vänta ett tag innan vi är igenom serierna :-). Man vill ju läsa lite däremellan dessutom.

      Radera