söndag 12 augusti 2018

En annan gryning av Camilla Sten

En obehaglig dystopi!

Handling: Klass A: Biologiska föräldrar samt mor- och farföräldrar svenskfödda. Inga restriktioner. 

Klass B: Båda biologiska föräldrar svenskfödda. En eller flera biologiska mor- eller farföräldrar utlandsfödda. Restriktioner gällande sjukvård, tandvård. Se förordning (2030:431) om tillgång till välfärd.

Klass C: En biologisk förälder svenskfödd. Restriktioner gällande sjukvård, tandvård, universitet, bostad. Se förordning (2030:431)

Isa vet hur man ska vara. Man håller huvudet nere. Man håller käften. Man drar ingen uppmärksamhet till sig. Kanske var det annorlunda en gång i tiden, men det spelar ingen roll nu. Isa är Klass B, och hon kan spelreglerna.

Om nätterna är sanningen en annan. Om nätterna gör Isa och hennes vänner uppror i det tysta. Genom att hacka partibloggar och sprida flygblad med olaglig antiregeringspropaganda försöker de göra sina röster hörda. Men polisen är dem hack i häl, och när en anonym bloggare säger sig ha information som skulle kunna störta regeringen måste de bestämma en gång för alla hur mycket de egentligen är villiga att offra.
Hur mycket det är värt att inte behöva hålla käften.

Den här boken köpte jag förra året eftersom jag tyckte att den verkade intressant. Normalt sett är ju inte dystopier min grej men något i den tilltalade mig. Och nu när det i Sommarbingon för 2018 ingick en ruta som hette: "En bok om dystopier eller uppenbarelser i vilken bemärkelse som helst" så kändes den här given. Egentligen hade jag tänkt läsa Blå av Maja  men det får bli vid ett senare tillfälle eftersom jag inte hade den liggandes hemma.

Camilla Sten beskriver ett skrämmande Sverige där många människor är livrädda för att bli sjuka eftersom de inte kan betala för sjukvården. Och de har ofta sämre jobb eftersom de inte får samma chans till utbildning. Och får bo i mycket sämre områden och lägenheter. Isa, Sumita och Levi försöker göra skillnad. Men de är få och utsatta. Sen hittar Isas vän Fabian en text som visar att någon vet något som de kan dra nytta av. Men vågar de ta kontakt?

Jag tycker att boken var spännande och kommer mig väldigt nära. Just för att det handlar om Sverige och så mycket är likt det som finns idag. Med tanke på att det snart är val i landet blev den här boken extra obehaglig att läsa. I synnerhet som ett visst parti får allt mer sympatier. Det jag kan sakna är lite hur omvärlden ser ut. Vi får lite hintar men inte så mycket. Men det är ju inte det som boken handlar om egentligen.

Betyget blir en stark trea (av fem).

2 kommentarer:

  1. Den känns så äckligt nära en verklighet som kan bli sann snart...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Jag tyckte det kändes väldigt obehagligt därför.

      Radera