tisdag 23 oktober 2018

Jag fann dig av Lisa Jewell

En lättläst bok, men inte en av hennes bästa!

Handling: I East Yorkshire hittar den ensamstående mamman Alice en man på stranden utanför hennes hus. Han har inget namn, ingen jacka och ingen aning om hur han kommit dit. Utan att tänka sig för ordentligt bjuder hon in honom till sitt hem. 

I Surrey inser tjugoettåriga Lily att hennes man har försvunnit. De har endast varit gifta i tre veckor och när han en dag inte kommer hem från jobbet känner hon sig fast i ett nytt land där hon inte känner någon. Och när hon inte tror att något kan bli värre meddelar polisen henne att hennes man aldrig ens har existerat. 


Vissa av Lisa Jewells böcker har jag verkligen tyckt om, som Syskonmakaren och Fågelburen i synnerhet. Men vissa av hennes böcker passar mig inte alls lika bra. Just den här boken har jag sett blandade omdömen om och just därför blev den liggandes ett tag.

I samma veva som en man försvinner dyker en man upp utan minne på en strand. Redan här är det väldigt lätt att måla upp ett troligt scenario i sitt huvud. Frågan är om det är så enkelt.

Boken växlar mellan tre olika historier. Två historier utspelar sig i nutid. Det är Alice och Frank (som Alice döper mannen utan minne till) och där de försöker ta reda på vad som hänt. Sen är det Lily som eftersöker sin man Carl och där vi får veta lite om deras historia. Sen är det dessutom syskonparet Gray och Kirsty som semestrar i East Yorkshire sommaren 1993 med sina föräldrar.

Självklart försöker man hela tiden lista ut vem som är vem i sammanhanget. Är historien enkel eller lite mer komplex?

Det här är en bok som är väldigt lättläst och blir en bladvändare för mig. Jag är nyfiken på utgången och läser snabbt. Däremot kan jag inte säga att jag blir helt engagerad i människorna. Det är mer fokus på att bygga upp en spännande handling än att verkligen komma karaktärerna nära. Jag tyckte om att läsa boken men kommer dessvärre att glömma den rätt snabbt.

Mitt slutbetyg blir 3+ av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar