måndag 20 januari 2020

En halv man av Lena Bivner och Åsa Ahlund

En bok som gjorde mig rätt frustrerad!

Handling: När läraren Åsa träffar näringslivshöjdaren Anders är hon till en början inte alls intresserad. Han är inte hennes typ och har både fru och barn.

Men Anders väcker något hos henne, får henne att känna sig viktig, skrattar åt hennes skämt och när hennes telefon dagligen fylls av hans kärleksfulla sms, trillar hon till slut dit.

De inleder en passionerad relation, som också kantas av djup vänskap, men snart inser Åsa att det är mycket som inte stämmer. De allt mer osannolika lögnerna tvingar henne till slut att börja ifrågasätta hans löften om att det ska bli dom. Och snart går det upp för henne att han lever ett dubbelliv.

Det här är Åsas berättelse om kärlek, lögner och svek i näringslivets yttersta toppskikt. Anders heter i själva verket något annat.


Uppläsare: Charlotta Jonsson

I vanliga fall hade jag nog inte valt att lyssna eller läsa den här boken. Men efter att ha fått frågan ett antal gånger om jag läst den blev jag tillräckligt nyfiken för att se vad det var för något. Det var ju dessutom smidigt med tanke på att den finns på Storytel.

På många sätt är det här en klassisk historia. En gift man som är VD för ett av Sveriges större företag blir intresserad av en kvinna (där åtminstone hon är skild) och de inleder ett förhållande. Han lovar att skilja sig och hon tror honom. Men tiden går...

Jag som är en rätt rationell person och väldigt olik huvudpersonen Åsa har så svårt att förstå att hon stannar så länge som hon gör. Eller snarare att hon lägger en stor del av skulden på honom för det (ok, det här är hennes bok och inte hans). Om man går in i ett förhållande med en gift man så visar det tydligt att det är en person som inte har problem med att ljuga. Boken gör heller inte att jag ser det fantastiska med deras kärlek så som hon verkar se den. Däremot är hans skuld mot sin fru stor. Hon är dessutom inte beroende av hans pengar utan har både lägenhet och ett bra jobb. Det fanns inget våld eller förminskningar av hennes som annars kan vara klassiskt för dåliga förhållanden och där kvinnan inte vågar lämna på grund av hot om misshandel eller i värsta fall död eller där de annars även tappat självförtroendet totalt.

Jag blir rätt trött på hennes ständiga ultimatum som hon aldrig håller det minsta på. Hon ställer dem, han kommer med lite fina ord. Hon går med på att träffas och klär upp sig. De går på fin restaurang eller reser iväg och hamnar i säng och så är de tillbaka i samma spår. Och trots att han ständigt ljuger för henne vilket hon upptäcker med tiden så vill hon inte sluta tro på honom. Jag kan förstå att hon tror på honom ett tag men inte så länge som hon faktiskt gör.

Om man ser det ur ett mer jämställdhetsperspektiv på företagen så undrar jag lite hur mycket sånt här beteende gör att män är ovilliga att få in fler kvinnor i ledningsgrupperna. I alla fall där det är en stor manlig dominans. Här är ju älskarinnan med vid flera tillfällen när de umgås med folk i ledningsgruppen. Även om folk är otrogna oavsett inkomst etc så är nog de flesta inte lika öppna med det. Jag bara känner att relationerna blir rätt konstiga när man tvingas vara lojal med VD:n på mindre trevliga sätt. Eller så är det inga konstigheter alls och vanlig moral existerar inte? Jag gissar att jag är rätt naiv här... Och jag vill helst fortsätta vara det. Jag vill inte att otrohet ska normaliseras så länge inte båda parterna är med på att ha ett öppet förhållande.

Boken är lättläst och enkelt skriven. Men jag hade behövt en större förståelse för vad som ändå fick henne att stanna så väldigt länge trots att han fick henne att må så dåligt. För mig var det bara tomma kärleksord.

Betyg 2 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar