söndag 26 november 2023

Katten som räddade böcker av Sosuke Natsukawa

En lite annorlunda bok som väcker en del tankar!

Handling: Rintaro har vuxit upp med sin morfar och tillbringat många timmar med näsan i en bok på hans antikvariat där hyllorna är fullproppade med underbara böcker. När den gamle mannen dör står Rintaro, som fortfarande går i skolan, inför det det svåra beslutet att stänga antikvariatet.

Då dyker en talande katt oväntat upp och ber Rintaro om hjälp. Katten vill att han hjälper till att rädda oälskade böcker från försumliga ägare. Det udda paret ger sig iväg på en makalös resa där de ställs inför olika utmaningar. Deras resa kulminerar i ett sista uppdrag som Rintaro måste lösa på egen hand ...

Den här boken är en blandning mellan en lite mer allvarlig roman om en föräldralös pojke vars morfar, som tagit hand om honom, precis dött och en diskussion om böcker på en mer existentiell nivå i en lite mer fantasymiljö.

Sagorna eller kanske fablerna handlar mycket om dagens utveckling utifrån olika perspektiv. Oron kring om folk kommer fortsätta läsa böcker. Och hur gör man för att böckernas väsen inte går förlorade. Eller dess budskap. 

Jag tycker om vissa delar av boken men det blir lite för mycket saga för mig. Enligt den engelska översättarens ord finns det även en koppling mellan den här boken och grekisk litteratur vilket går mig förbi tyvärr. Jag blev också lite konfunderad varför den engelska översättarens text fanns med i slutet men det visar sig att den svenska bokens översättningen är gjord från den engelska vilket förvånade mig. Men det är kanske vanligt? 

Boken blev en trevlig lässtund men den kommer tyvärr inte hänga kvar så länge som jag önskar. Jag vet att jag tyckte om de olika budskapen just där och då men de bet inte tillräckligt för att verkligen stanna kvar.

Betyg 3 av 5!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar