onsdag 11 november 2009

Hypnotisören av Lars Kepler

Jag hade tänkt vänta med att läsa den här (om jag nu någonsin tänkte läsa den) men så dök den upp som mp3-bok för ett hyfsat pris och jag hittade ingen annan jag ville lyssna på för stunden.

Uppläsare är Peter Andersson som är bra och neutral i sitt uppläsande.

Handling: I ett omklädningsrum på en idrottsplats i Tumba utanför Stockholm hittas en man brutalt mördad. Sedan återfinns hans fru och dotter lika besinningslöst ihjälhuggna i familjens radhus. Avsikten tycks ha varit att utplåna hela familjen.

Men sonen överlever, svårt skadad, och när kriminalkommissarie Joona Linna förstår att det finns ännu en familjemedlem kvar i livet, en syster, inser han vikten av att hitta henne innan mördaren gör det.

Sonen svävar in och ut ur medvetslöshet, och för att kunna skynda på förhörsprocessen tar Joona Linna kontakt med läkaren Erik Maria Bark och övertalar honom att hypnotisera pojken för att få en bild av händelseförloppet.

Därmed bryter Erik Maria Bark sitt gamla löfte att aldrig mer hypnotisera och en skrämmande kedja av händelser tar obevekligt sin början.

Jag kom snabbt in i boken eftersom den börjar brutalt och spännande. Sakta börjar man lära känna huvudpersonerna Joona Linna och Erik Maria Bark och Barks familj. I mitten av boken kommer en lång tillbakablick på vad som hände för 10 år och som ledde till att Erik Maria Bark gav ett löfte om att aldrig hypnotisera igen. Den delen gick oerhört segt för mig, kanske för att jag visste att massa tråkigheter skulle komma och som ledde till att löftet togs. När sen den delen var avklarad kom intresset och spänningen tillbaka och jag lyssnade så fort jag hade möjlighet.

Jag är osäker på om jag kommer att läsa nästa bok. Eller ja, det lär jag nog göra men inte om den innehåller familjen Bark. Jag är trött på dem och deras inte alltid så vettiga sätt att reagera. För övrigt kändes boken välskriven och inte som något hafsverk men lite för lång för min smak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar