tisdag 25 maj 2010

Flyga drake av Khaled Hosseini

Flyga drake har fått ligga ett bra tag innan jag började läsa den. Jag hade en aning om att den skulle vara jobbigt och baksidan visade tydligt att den handlade om svek. Och, mina föraningar stämde, den var oerhört jobbig att läsa samtidigt som den var väldigt bra.

Handling: Amir och Hassan växer upp som bästa vänner under en omvälvande tid i Kabul. Trots att de uppfostras sida vid sida lever de i två helt skilda världar. Amir är son till en framstående välbärgad man, medan Hassan, som är son till Amirs fars tjänare, tillhör det fattiga och lågt stående hazarfolket. Hassan gör allt för Amir, han försvarar honom i alla lägen, men när Amir en dag får chansen att återgälda Hassans totala lojalitet sviker han. När sen Sovjetunionens styrkor invaderar landet flyr Amir och hans pappa till USA. Många år senare kommer Amir tillbaka och tvingas ta tag i sina samvetskval och försöka göra det rätta.

Under första halvan av boken led jag mest när jag såg hur Amir behandlade Hassan ibland. Det framgår tydligt varför han gör det och man förstår det till en viss del. Boken beskriver också det för oss exotiska Afghanistan som genomgår en fruktansvärd förvandling när talibanerna tog över. Det är svårt att föreställa sig hur fruktansvärt mycket lidande det landet varit med om genom åren. Det är svårt att skriva om boken utan att avslöja för mycket men den är väldigt läsvärd men också väldigt sorglig.

2 kommentarer:

  1. Blir alldeles varm bara jag ser titeln. En underbar bok och läsupplevelse, även om den är jobbig att läsa ibland känslomässigt!

    SvaraRadera
  2. Om du tyckte Flyga drake var jobbig, då ska du inte läsa hans andra bok; Tusen strålande solar. Den är ännu värre. Jag storgrinade när jag läste den. Så bra, men fy vad den var sorglig!

    SvaraRadera