onsdag 5 maj 2010

Trasig av Shy Keenan

Av någon underlig anledning väljer jag då och då att läsa en BOATS. Tyvärr är det bara ett fåtal som jag faktiskt tycker är riktigt bra.

Shy Keenan har en fruktansvärd barndom och blir ständigt våldtagen av sin styvfar från det att hon bara är några år gammal. Han säljer henne till olika pedofiler och trots att hon försöker få andra vuxna att förstå så väljer de att inte göra det av olika skäl. Hon blir klassad som ett psykfall och får åka ut och in på olika institut.

I vuxen ålder bestämmer hon sig för att en gång för alla försöka berätta sanningen eftersom styvfadern ständigt utnyttjar nya barn i sin närhet tillsammans med sina kompisar. Trots olika påstötningar till myndigheter är det ingen som vill ta i det eller försöka stoppa det. Med hjälp av en vän får hon BBC intresserade och deras nyhetsprogram Newsnight bestämmer sig för att göra en dokumentär om henne och om pedofilerna som utnyttjat henne. Hon söker upp sina förövare med dold kamera och får dem att berätta om vad de gjort henne och att de fortfarande håller på att utnyttja barn. När sen BBC sänder programmet så väcker det en enorm uppståndelse i Storbritannien och myndigheterna (polisen, det sociala mm) måste ta tag i det och gör det!

Jag tycker det är hemskt att läsa om fruktansvärda barndomar. Det som lockar mig är hur de lyckas komma ur det och som här även ta revansch mot sina förövare. Tyvärr lämnar hennes barndom (med all rätt) en hemsk känsla och jag har svårt att ta till mig hennes enorma kraft som gör att hon överlever. Varför vet jag inte. Jag kommer att minnas boken ett bra tag och den är bättre än många andra men räcker inte hela vägen fram för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar