torsdag 24 juni 2010

Bokfrågornas ABC - sammanfattning och bonus

Lilla O överraskade oss med en sista omgång med fokus på avslut och ny början.

1. Vilket slut kommer du aldrig att glömma?

Här kom jag direkt att tänka på Karin Alvtegens bok Svek. En bok som fick min syster att aldrig mer vilja läsa Alvtegen. Jag har läst de flesta av hennes och den har nog det värsta slutet medan vissa av hennes har betydligt trevligare slut. Min sambo som är lite tvärt om gillade däremot boken lite extra pga slutet.

2. Berätta om en bok som handlar om ett avslut.

Här kom jag inte på en klockren bok (förutom Ray Kluuns bok som redan är nämnd i andra svar). Men boken I skuggan av ett brott kanske kan definieras som ett avslut av någras liv. Helena Henschen gör ett försök att med hjälp av fakta och fiction berätta om vad som ledde till att några av hennes släktingar tog livet av sig och innan dess mördade flera andra.

3. Någon form av ny onsdagsutmaning blir det och därför vill jag att du berättar om en bok som handlar om en ny chans eller en ny början.

Här dök en gammal bok av Barbara Taylor Bradford upp i mitt huvud. Jag var tvungen att googla lite innan jag hittade titeln. Den heter Allt att vinna och handlar om Mallory Keswick som är lycklig fru och mor tills hennes familj mördas av några påverkade bilkapare. Man får följa henne i hennes sorg och hur hon sakta bygger upp sitt liv igen.

4. Och så slutligen, vilka är den senaste bok du läst?

Det är Vyssan lull av Carin Gerhardsen, en mycket spännande och snabbläst bok.

2 kommentarer:

  1. Barbara Taylor Bradford, det var verkligen hundra år sedan! Kommer inte ihåg slutet i Svek, men jag vet att jag tyckte om den. Minnet är selektivt!

    SvaraRadera
  2. Ja, det var länge sen. Jag har sett att det finns några av henne att köpa nu men jag har inte känt mig sugen.
    Det är konstigt hur vissa böcker sätter sig och vissa inte alls.

    SvaraRadera