måndag 17 september 2012

Bländverk av Thomas Erikson

En deckare jag länge velat läsa!

Handling: Sorlet från femhundra deltagare fyller den stora konferenslokalen där Alex King snart ska inleda sitt föredrag. Någonstans högt uppe under taket ställs ett kikarsikte in och nedräkningen börjar. 

Inom loppet av en vecka skjuts två affärsmän till döds i Stockholm. Båda två utsätts för utpressning innan de kallblodigt och offentligt avrättas, av en mördare som inte gör några misstag. 

Beteendevetaren Alex King kallas in som vittne, men blir snart inblandad i utredningen. Tillsammans med kriminalkommissarie Gabriel Hellmark och inspektör Nina Mander försöker han lägga pussel av de få ledtrådar mördaren har lämnat efter sig. Allt pekar på att de har att göra med en helt ny aktör i den undre världen. 

Samtidigt sliter Gabriels bror, journalisten Fredric Hellmark, med ett uppdrag som alltmer glider honom ur händerna. Ingenting är vad det verkar vara och den anonyma uppdragsgivaren skyggar inte för några metoder för att få jobbet gjort i tid. När Fredrics familj blir hotad drivs situationen till sin spets. Det är försent att dra sig ur, och nu kämpar Fredric för sitt och familjens liv - mot en deadline som närmar sig allt snabbare.


Äntligen tog jag och läste Bländverk som jag länge varit nyfiken på. Jag köpte boken för ett bra tag sen men gav sen bort den i present. Så istället lånade jag det här exemplaret som e-bok från biblioteket. Av ren nyfikenhet gick jag in och kollade vad den här skulle kosta nu som e-bok och fann att den kostar mellan 138 - 141 kr på Adlibris och Bokus trots att den går att köpa som pocket för mellan 44 - 46 kr. Jag kan inte förstå att inte e-bokspriset sänks ner till pocketpris när pocketboken väl är ute?

Min läsning går generellt segt just nu efter semestern och efter en rejäl förkylning som följts av trötthet. Oftast läser jag ikapp på söndagmorgonen då sambon går upp med sonen och jag ligger kvar och läser men nu har flera läsmornar inte blivit av och flytet i läsandet har blivit lidande.

Men Bländverk var rejält spännande trots allt. Jag hängde med bra trots att det tog lite tid att komma igenom den (vilket inte var bokens fel som sagt). Jag tilltalas mycket av Alex Kings yrke och hans tillämpningar i människors beteenden. Jag var självklart tvungen att kolla upp vilken eller vilka färger jag är och skulle gärna läsa mer om det. Däremot hade jag stora problem med Alex Kings namn i början. Jag blandar ihop honom med någon amerikansk problemlösare (Alex Cross?)  och det gör att min läsning känns lite förvirrad. Det blir bättre när jag får veta lite mer om hans namn som tur är.

Det blir några oväntade vändningar i boken som gör att den inte är särskilt förutsägbar. Den är också rätt obehaglig periodvis vilket jag ibland har lite svårt för men den höll sig på en lagom nivå. Jag kommer definitivt läsa nästa bok av Thomas Erikson men inte riktigt än och ämnet verkar också vara rätt så tungt.

2 kommentarer:

  1. Hmm, vem gav du bort den till? ;-)
    Jag gillade den också! :-) Har inte införskaffat följande bok än men ska absolut göra det. Men min läsning går också lite trögt för tillfället... Längtar efter långledighet!! Men det lär inte bli förrän till jul :-/.
    Alltså, jag blandade också ihop Alex Kings namn med någon annan först, och jag kom till slut på att det var Alex Morrow i Denise Minas böcker (har du läst dem?). Fast den Alex är ju kvinna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boksnoken: Haha, ja undrar vem som fick den...

      Nej, jag har inte läst dem. "Min" Alex King såg mer ut som en Denzel Washington... eller åt det hållet i alla fall vilket kändes skumt i lilla Sverige.

      Radera