lördag 29 september 2012

Mörkt motiv av Louise Penny

En härlig mysdeckare!

Handling: När Jane Neal hittas död i skogen, skjuten med en pil rakt genom hjärtat, blåser det en kall höstvind genom den lilla byn Three Pines. Vem har dödat den omtyckta gamla kvinnan, och varför? Och finns det en anledning till att Jane dödades under förberedelserna till den årliga konstutställningen? 

Den rutinerade kommissarie Armand Gamache får uppdraget att lösa fallet i den idylliska byn på landsbygden utanför Montreal. Lokalbefolkningen är fullständigt övertygad om att det hela är en tragisk olycka, men snart är kommissarie Gamache och hans team lika säkra på att Jane Neal inte alls dog på grund av en oförsiktig bågskytt, utan för att någon ville röja henne ur vägen.

Det här är en deckare helt i min smak och jag längtar efter att bok två ska komma. Här är det inte massa blod eller kursiva texter med en galen mördares tankar utan ett stillsamt bydrama och en kommissarie som lyssnar på folk. En klok man som iakttar sin omgivning och som inte vet så mycket mer än vi läsare. Nu valde jag att lyssna på den här boken och eftersom jag har en nyinköpt mp3-spelare så lyckades jag på något sätt spela upp sista filen där jag fick höra vem mördaren var i ett rätt tidigt stadium. Lite tråkigt men jag tyckte ändå att boken var jättebra. Det enda jag hade lite problem med var att hålla isär vissa personer eftersom jag inte är van vid franska namn och ännu mindre få dem upplästa. Men bortsett från det så fungerade den jättebra som ljudbok.

Tomas Bolme är uppläsare och gör ett helt ok jobb.

3 kommentarer:

  1. Den skriver jag upp på min "Att läsa"-lista!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar man lugna deckare så gillar man den här!

      Radera
    2. Jag gillar lugna deckare :-).

      Radera