måndag 13 juli 2015

Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie

En roman som rymmer så mycket...

Handling: Americanah handlar om Ifemelu och Obinze. De blir kära i tonåren i Nigeria. Genom dem får läsaren uppleva hur det är att växa upp i Nigeria, i att både invandra till USA och till England. Den handlar om rasism, om att vara svart, om hur människan graderar olika raser och bedömer utifrån ursprung oavsett var i världen man befinner sig samt kärlekens vägar. 


Både Ifemelu och Obinze är endabarn. Ifemelu växer upp med sina föräldrar där i synnerhet hennes mammas religiositet präglar hennes uppväxt. Hon är en stark tjej som gärna säger vad hon tycker.

Obinze växer upp med sin mammas som är en litterär och utbildad kvinna. Tillsammans blir de något speciellt. Men det är inte lätt att komma någonstans i Nigeria med ständiga strejker på universiteten vilket gör att båda väljer att lämna Nigeria.

Det finns mycket tankar kring att vara svart i USA idag och skillnaden mellan att ha vuxit upp i USA som svart jämfört med att vara invandrad. Den visar också hur otroligt svårt det är att lyckas i ett nytt land och vilka uppoffringar som ibland måste göras.

Väl etablerad i USA startar Ifemelu en blogg där hon gör mycket reflektioner och jag måste erkänna att jag ibland har lite svårt att ta till mig det. Jag misstänker att jag skulle ha kunnat relatera mer till det om jag själv haft någon koppling till USA. Det märkt att Chimamanda Ngozi Adichie vet vad hon pratar om också.

Jag tycket mycket om Americanah men jag uppskattar den inte lika mycket som En halv gul sol som förblir min favorit. Men jag tackar Boksnoken än en gång för boken som jag fick när jag fyllde år i höstas :-).

2 kommentarer:

  1. Den här ligger och väntar i min bokhylla. Vill läsa den snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är definitivt läsvärd! Bara lite tjock...

      Radera