måndag 13 juli 2015

Morsning & Goodbye av Magnus Härenstam och Petter Karlsson

En man som hittade sin plats...

Handling: Nu berättar Magnus Härenstam, en av våra mest folkkära underhållare, allt om sin karriär, men också om den kärlekslösa uppväxten, om den utomäktenskapliga dottern, om hustrun som dog och om sin egen cancersjukdom. Läs om hur han fick kungen att arrangera hans 30-årskalas, bodde granne med Michael Jackson och blev Sveriges förste ståuppare. Samt allt om Magnus okända karriär som racerförare, nattklubbskung, orkesterdirigent och knarksmugglare.

Morsning & Goodbye är självbiografin som visar en annan person bakom clownmasken - en känslig, klarsynt och sanningssökande människa. I boken finns också det sista mötet med Magnus mångårige vapendragare Brasse Brännström dokumenterat. Ett möte som ägde rum kort innan Brasse gick bort i augusti 2014.


Uppläsare: Magnus Härenstam

Magnus Härenstam är i och med Fem myror är fler än fyra elefanter en del av min barndom eftersom jag växte upp under 70-talet. Under 1990-talet och början på 2000-talet syntes han ofta i rutan som programledare för Jeopardy så han nådde ut till en stor publik i blandade åldrar. Jag måste erkänna att jag även köpte dvd-boxen av Fem myror till vår son när han var i förskoleåldern och den tittade han faktiskt en hel del på - i synnerhet julkalenderskivan.

Tyvärr så hoppar han fram och bak i tiden och jag har svårt att veta om vilken tidsperiod han ibland pratar om. Det är en av de saker jag stör mig på. Han säger själv att boken mycket blev till eftersom han fick sin fars dagboksanteckningar om honom själv som barn och jag tycker att boken hade blivit betydligt bättre om han minskat ner betydligt på att återge vad fadern skrev som t.ex vilka ljud han höll på med.

Det som däremot är intressant är kluvenheten han har till sina föräldrar och hur olika syn på dem han och systern verkar ha. Jag gissar att båda har rätt och att syskon kan uppleva sina föräldrar på olika sätt och att de även kan bli behandlade på olika sätt - i synnerhet om den ena har lite upptåg för sig som inte alls uppskattas av föräldrarna.

Det tar tid innan Magnus Härenstam inser vad han ska göra som stor. Han håller sig kvar i studentträsket länge, påbörjar nya utbildningar istället för att slutföra saker och är med och arrangerar fester och gör mycket annat än att studerar.

Jag tycker det är intressant att lyssna på Magnus Härenstam när han berättar om sin karriär. Han var aldrig någon favorit för mig men jag har heller aldrig haft något emot honom. Han är också öppen med att han trivs med sitt kändisskap. Det är väldigt tydligt i boken när han spelar i Fredrikssons fabrik (norskt tv-program) och väljer att semestra i Norge på somrarna just då. Men det är ju lättare att få bra bord och bra service när man är som mest i ropet. Han berättar dessutom gärna om vilka kända personer han är god vän med och nämns några personer man inte vet vilka de är så berättar han snabbt hur rika de är eller vilka företag de äger.

Delarna som handlar om han och Brasse är intressanta. Det märks också vilket kluvenhet han har inför Brasses psykiska ohälsa. Han både förstår och inte förstår. Lite samma med sin egen mor.

Det känns tyngre när han berättar som sin hustrus död, sin otrohet och sen sin egen cancer när man vet att han nyligen gått bort. Extra jobbigt blir det när han berättar om åren han hoppades få med sin nuvarande fru.

I det stora hela är det en intressant bok eftersom den inte bara handlar om en man utan även är intressant ur ett kulturellt perspektiv.

Betyg 3 av 5.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar