söndag 2 augusti 2015

Sanning med modifikation av Sara Lövestam

Inte vad jag väntade mig men ändå så var den precis det...

Handling: Privatdetektiv. Kontakta mig om polisen inte kan hjälpa dig.
Det är obehagligt att ens nämna polisen, men Kouplan måste göra det för att få rätt kunder. Han måste ha pengar och han vägrar att diska en enda tallrik till på Azads grill.
Julia är borta. Ena sekunden höll hon Pernillas hand, i nästa ögonblick var hon försvunnen. En kvinna med andra erfarenheter skulle ha gått till polisen. För Pernilla är det inte ett alternativ.
Kouplans jakt på kidnapparen leder honom in i Stockholms undre värld, men samtidigt är det något med Pernillas förflutna. Vad gör man när sanningen, som den först ser ut, visar sig vara något helt annat?


Jag hade en känsla av att jag skulle gilla den här boken. När jag sen väl läste den så kändes den inte helt som jag förväntade mig den. Men efteråt känns det som att det blev helt rätt ändå och jag undrar vad jag egentligen hade föreställt mig? Inte skriver Sara Lövestam en helt klassisk deckare och vad är egentligen det? Och inte hade jag förväntat mig det heller. Men trots allt så är det en deckare och då också en bra deckare men fokus ligger på människorna.

Mitt stora problem med boken var att ett barn var försvunnet och det är inte Sara Lövestams fel att det gjorde ont i mitt hjärta och att jag ångestfyllt undrade hur det skulle gå och nästan inte ville läsa. Mötet med Kouplan är en trevlig upplevelse även om det gör ont i hjärtat där också med tanke på alla som bara vill leva och jobba och göra rätt för sig och som måste leva i skuggan av oss andra. Vara en som inte syns...

Sanning med modifikation är både förutsägbar och överraskande. En av tvisterna räknade jag ut snabbt medan den andra fick jag inte till förrän sanningen presenterades och självklart måste det ha varit så!

Sara Lövestam gör ett mycket bra jobb med sina karaktärer. De känns som de finns där ute. Människor som mår dåligt, människor som gör rätta saker, människor som gör dåliga saker och de som inte vet bättre. Jag kommer definitivt läsa hennes nästa bok om Kouplan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar