tisdag 8 augusti 2017

Veckans topplista: Frankrike

Johannas deckarhörna har startat upp Veckans topplista som ersättare till Top Ten Tuesday. Jag hann inte med förra veckan men nu blir det en lista i alla fall.



Veckans tema är Frankrike.

Jag väljer här ut fem franska böcker som jag läst och gillat på olika sätt.

1. Presidentens hatt av Antoine Laurain en roande och tänkvärd bok om en hatts betydelse. På Goodreads har den 3.94 i betyg.

2. Bumerang av Tatiana De Rosnay gillade jag mer än många andra tror jag. Jag fångades av en speciell stämning i boken. På Goodreads har den 3.33 i betyg.

3. Allt jag önskar mig av Grégoire Delacourt är en tänkvärd bok när det handlar om att vinna massa pengar. På Goodreads har den 3.57 i betyg.

4. Krokodilernas gula ögon av Katherine Pancol köpte jag en bokrea. En bok som egentligen är alldeles för tjock men som jag ändå i slutändan gillade tack vare några av personerna. På Goodreads har den 3.51 i betyg.

5. Igelkottens elegans av Muriel Barbery kommer sist men inte minst. Det är en av de böcker som många tycker väldigt olika om. Jag läste den utan att ha hört så mycket om den och gillade den mycket. På Goodreads har den 3.73 i betyg.

12 kommentarer:

  1. Jag har också med Tatiana de Rosnay men en annan titel. Bumerang har jag läst. Minns att jag gillade. Igelkottens elegans har jag sett som film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också sett filmen, men tyckte som man ofta gör när man läst boken innan, att boken var mycket bättre. :)

      Radera
  2. Allt jag önskar mig blir jag lite nyfiken på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För min del blev den väldigt tänkvärd. Den är dessutom kort. :)

      Radera
  3. Igelkottens elegans är en sådan där bok som jag först ville läsa, för det var så många som gillade. Sedan kom det massor som inte gillade och då ändrade jag mig. Nu vet jag inte längre vad jag vill :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår precis vad du menar. Jag tyckte mycket om den men när vi såg filmen kändes den lite fånig. Så om du ska ta en av dem bör du ta boken.

      Radera
  4. Jag har läst böcker av tre av författarna, men bara en av böckerna, så tack för tips! Jag har bara läst Mocka av Tatiana de Rosnay, men jag fastnade för stämningen i boken, precis som nämner om henne bok Bumerang.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst Mocka i gengäld.

      Radera
  5. Många fina böcker här! Pancol och Delacourt är två författare jag gärna vill läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De skriver väldigt olika men båda är bra på sitt sätt.

      Radera
  6. Presidentens hatt och Krokodilens gula ögon var helt nya titlar för mig. tack för tips!

    SvaraRadera