måndag 11 maj 2020

Daisy Jones & The Six av Taylor Jenkins Reid

En bok där jag så gärna vill höra musiken samtidigt som jag läser!

Handling: Alla var där. Alla minns det olika.

Under en period var Daisy Jones & The Six överallt. Deras album spelades på alla klubbar, de sålde ut arenor över hela världen och deras musik definierade en hel era. Så plötsligt, den 12 juli 1979 splittrades bandet. Utan att någon fick veta varför. Förrän nu.

De var älskare och vänner, bröder och rivaler. Rockbandet The Six kunde knappt greppa vilken tur de hade innan allt tog slut. Detta är deras berättelse om hur allt en gång började och de vilda nätterna som följde.

Men bandmedlemmarna minns sanningen olika. Det enda som samtliga är ense om är att från den stunden då Daisy Jones barfota klev upp på scenen på the Whisky blev ingenting sig likt.

Att skapa musik handlar aldrig bara om musiken. Och ibland kan skiljelinjen mellan ljudvågor och känslor vara svår att uppfatta.


När jag först läste om boken undrade jag om det var en roman eller biografi. Men det är en  fascinerande roman! När man läser mycket böcker är det sällan man hittar något som verkligen bryter av. Men den här boken gör verkligen det. Och gillar man att kolla på musikdokumentärer som sambon och jag gör så ökar sannolikheten. Men jag måste ändå lägga till att jag inte är särskilt musikintresserad men gillar däremot att läsa om skapande och relationer. Det är lite det jag gillar med musikdokumentärer också.

Boken är uppbyggd som en intervjubok och vi läsare får lära känna dels personerna i The Six och hur de skapas och även Daisy Jones bakgrund och vad som gjorde henne till den hon var. Trots att allt sker i intervjuformat där de pratar om olika händelser och de flesta får komma till tals blir det så tydligt hur olika situationer tolkas och även hur olika personerna är. Det känns som man lär känna dem rätt väl trots formatet. Men genom att det är en roman blir det så bra. Boken blir väldigt snabbläst dessutom i det här formatet. 

Boken utspelar sig främst under 70-talet. Det är nog mest tydligt när de pratar om LP:n som de spelar in. Vad ska vara på A- respektive B-sidan och omslaget. 

När jag är mitt uppe i boken så känns det verkligen som jag är med bland alla droger och festandet. Musikskapandet och dynamiken som kan uppstå när flera hjälps åt. Skitstövlarna som finns i den världen och även irritationen som uppstår mellan dem i bandet. Och hela tiden önskar jag så att jag skulle få höra dem sjunga och spela  och i synnerhet när de jobbar med texterna. Jag är ju verkligen ingen rocktjej utan gillar mer lugna låtar. Men det blir något magiskt över det som de skapar. Mitt betyg blir 5 av 5 just för att det är en bok jag verkligen vill läsa ut så fort det går men ändå inte vill ska ta slut.

Boken vann Goodreads Choice Awards 2019 i klassen Best Historical Fiction. Jag kan dessutom se på IMDB att något är på gång att produceras här. 

Tack Bookmark som gav mig den som recensionsex!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar