fredag 23 juli 2021

Slöa hästar av Mick Herron

Första delen i serien om Slough House!

Handling: Jackson Lambs grupp av misfitspioner har blivit bannlysta från de högpresterande MI5-leden i Regents Park för diverse förseelser kopplade till droger och fylla, sex och ödesdigra misstag, politik och svek. Nu är de i stället samlade i Slough House, där de vänder papper snarare än utför operationer. Men ingen av dem har gått med i underrättelsetjänsten för att vara en slö häst. Nu har en pojke kidnappats och hålls som gisslan - och förövarna hotar att ta livet av honom i livesändning på nätet. Hur orderna från Tjänsten än ser ut, så tänker inte de slöa hästarna bara sitta stilla och titta på.

Jag blev nyfiken på den här serien när den kom ut men jag insåg att jag inte skulle försöka lyssna på den utan istället läsa den efter att ha läst lite inlägg om den. Och det känns som jag gjorde rätt.

Det här är en klassisk första-bok i en serie där vi får lära känna rätt många för oss nya personer. Så det blir en hel del namn och de är inte helt lätta att hålla isär till en början. Och det gjorde att jag ville läsa boken istället för att lyssna på den. Först efter ett tag där de faktiskt börjar agera så blir det lättare.

Så det blir en rätt lång presentation av Slough House och personerna där innan det händer något speciellt. Och även då går det segt till en början. Men när det väl tar fart, då gör det det på riktigt.

För att gilla den här boken bör man gilla spioner. Och även spelet som kan ske där. Plus en dos rätt rå och ibland ofräsch humor. Jackson Lamb är ingen man jag skulle vilja vara allt för nära. Men när det väl sker något så händer det saker med honom. Hans undersåtar är väldigt olika och några av dem håller sig verkligen inte inom regelverket för hur de bör agera. Även om jag inte är lyrisk över den här boken tycker jag ändå att den har något speciellt och jag ville gärna fortsätta följa det här gänget.

Vid det här laget har andra boken kommit ut - Döda lejon - och jag kommer läsa den i sinom tid

Betyg 3+ av 5.

2 kommentarer:

  1. Läste inte hela inlägget, eftersom jag har denna oläst i hyllan... Är inte jätteförtjust i spioner i böcker, tror jag mig ha märkt, men rå humor brukar gå hem. Får se när den blir läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spontant känner jag att jag inte kan bedöma serien än eftersom det var en rätt lång startsträcka. Men det känns som att den har potential så jag väntar till nästa bok innan jag kan bestämmer mig för om jag ska fortsätta.

      Radera