fredag 31 maj 2024

Frälsarkransen av Kristina Ohlsson

Den fjärde delen om August Strindberg!

Handling: "Frälsarkransen" är den fjärde delen i Kristina Ohlssons hyllade Strindbergserie. Nu drar det ihop sig till kräftpremiär på Hovenäset, och till sist har sommarvärmen kommit. Augusts stora dröm om att bli förälder har förverkligats, och han och Maria njuter av sin lilla familj på Kärleksvägen. Men så dyker en skugga ur Augusts förflutna oväntat upp. Någon i hans släkt verkar ha burit på en tung hemlighet.

Samtidigt skakas idyllen än en gång om när ett äldre par hittas förgiftade. De har bott på näset i femtio år och är väldigt omtyckta. Vem kan vilja dem så illa? Utredningen hamnar på Marias bord, men det är något som skaver i polisgruppen. Vad är det kollegan Ray-Ray döljer? Fallet visar sig ha en mörkare baksida än någon hade kunnat ana ... 

Uppläsare: Ludvig Josephson

Det var riktigt mysigt att återse August Strindberg, hans Maria och människorna runt dem. Det här är verkligen en serie som jag läser/lyssnar på just för karaktärernas skull. Jag minns knappt något om brotten i de tidigare böckerna men det gör ingenting. 

Miljön är mysigt och det är kräftskivetider. Men de planerade kräftskivorna blir inte riktigt som tänkt. Istället börjar en jakt på ett äldre par som sen visar sig ha blivit förgiftade. Och en tid med många hemligheter hos rätt många uppstår. I bland blir det lite väl övertydligt med hur mycket som många går och funderar över. Dels för sånt de själva döljer men där de också märker att någon nära inte berättar sanningen. 

Hemligheterna i sig ger ett driv att läsa/lyssna vidare eftersom jag är intresserad av åtminstone några av dem. Sen är det vissa som verkar bli en röd tråd framöver och som får lösas i någon senare bok. Men det är inget som stör mig alls i det här skedet. 

Betyget blir en klar 4 av 5. 

2 kommentarer:

  1. Oj, du är alltså i fas i den här serien ... och jag som inte ens har börjat än. Skulle ju så gärna vilja läsa första delen i Bohuslän, men det vete fåglarna när kosan ställs dit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det här har blivit en serie där jag hänger på låset när det kommer en ny. Men det är ju lite lättare att göra det när jag väljer ett digitalt format för den här serien.

      Radera