måndag 15 augusti 2011

Drottningen vänder blad av Alan Bennett

En mycket kort bok!

Handling: Om det inte varit för de olydiga hundarna så skulle den engelska drottningen förmodligen aldrig ha upptäckt bokbussen.
Drottningen stiger på den slitna kommunala bussen som står parkerad vid Westminister Palaces köksregioner för att be om ursäkt för sin skällande hund och av artighet lånar hon en av böckerna från hyllorna. Det visar sig dock vara en omåttligt torr och tråkig roman, men drottningen läser pliktskyldigt ut den, lämnar tillbaka den och återvänder till slottet med en ny bok i väskan.
Den här gången får bokvalet förödande konsekvenser. Boken i fråga väcker nämligen Hennes Majestäts passion för läsning. En passion som växer sig så stark att hennes officiella plikter snart blir lidande.
Och medan drottningen förlustar sig med världslitteraturen så konspirerar hennes undersåtar om hur Hennes Majestäts litterära utsvävningar ska få ett slut.

Den här var lite tunnare än vad jag hade förväntat mig när jag först läste om den. Så jag vet knappt om jag kan kalla den bok när den är ca 120 sidor lång. Jag tycker den var underhållande och lite tänkvärd och jag misstänker att jag hade uppskattat den ännu mer om jag varit lite mer beläst angående några av författarna hon tar upp.

Betyg 3 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar