lördag 27 augusti 2011

Livvakten av Lee Child

En klassisk Lee Child!

Handling: Den f.d. militärpolisen Jack Reacher är en kringflackande ensamvarg. Han har inget jobb, inga ID-handlingar, ingen känd adress.

Han har liftat österut till ett isande kallt Atlantic City med ett åldrigt syskonpar som spelar blues på sjaskiga barer runt om i landet. Han hänger på baren där de spelar och ser till att den skumme ägaren inte lurar dem på pengar, men funderar på att ta sig tillbaka till Kaliforniens behagliga värme. Men han hinner aldrig dit.

En kvinna spårar upp honom och ger honom ett uppdrag. Hon ansvarar för livvaktsskyddet av vice-presidenten och vill testa säkerheten i sitt team.

Reachers uppdrag blir att försöka bryta igenom de rigida säkerhetsåtgärderna i avsikt att lönnmörda vicepresidenten.

Plötsligt befinner sig Reacher i maktens centrum i Washington i Secret Services slutna rum. Och för den uppgift som väntar honom behöver han allt sitt kunnande, all sin list och charm och sitt instinktiva men kontrollerade våld.


Som alltid med Lee Child så vet man precis vad man har att vänta sig. En actionfylld bok där Jack Reacher klarar det mesta på ett eller annat sätt. Det som var intressant med den här är att man dels får träffa en av hans gamla kollegor och dels hans brors ex. Vilket leder till att man får veta lite mer om brödernas förhållande och broderns vuxna liv.

Men jag måste erkänna att jag hade svårt att hålla fokus på min lyssning. Tankarna vandrade iväg under vicepresidentens olika turer där det planerades och spekulerades. Egentligen var det dumt att jag valde att lyssna på den här eftersom Lee Childs böcker inte helt är min typ av böcker men jag hade några som låg hemma och hittade inget annat som passade för stunden.

Betyg 2+ av 5.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar