måndag 25 juni 2018

Midnattsljus av Charlotte Cederlund

Det tredje och sista boken i Idijärvi-trilogin!

Handling: Áili betalade ett högt pris när hon skyddade Urseiten från Borri noaidi. Nu plågas hon av inre demoner och i ett försök att fly undan dem lämnar hon Idijärvi sameby för gymnasieskolan i Kiruna. Men allt är inte som det ska i den lappländska staden. Skrämmande saker händer, saker som verkar centrera sig runt Áili vare sig hon vill det eller inte.

Sakta återvänder ljuset till Sápmi, men med ljuset kommer också ett löfte om en sista strid. Är det en strid Áili kan vinna utan att bli någon hon inte vill vara?


Som alltid med serier så är det inte helt lätt att minnas detaljerna från tidigare böcker. Och då började jag rätt sent med att börja läsa första boken. Mycket på grund av alla hyllningar av serien eftersom jag inte först trodde att genren skulle passa mig. Men när jag väl börjat så kunde jag inte sluta läsa/lyssna. Så bok två tog jag väldigt snabbt efter den första eftersom jag ville veta hur det skulle gå. Men sen har det blivit ett litet hopp på drygt två månader. Och det räckte för att minnet inte helt skulle fungera.

Men det går ändå rätt fort att komma in i boken. Till en början verkar det som att Áili får det lite lugnare när hon bor precis vid skolan i Kiruna och kommer bort från Sápmi - åtminstone under vardagarna. Men självklart så börjar det hända saker även där.

Det är mindre magi i boken men det fungerar ändå bra. För även om den inte är så jättesynlig så finns den där i bakgrunden. Och hon har även sina bekanta runt sig. Vissa mer än andra.

Boken är precis som de tidigare böckerna väldigt bra. Men jag känner mer sorg när den här är slut än nöjdhet för jag vill inte att Áili och den här världen ska försvinna. Och det är ett bra betyg!

Betyg 4 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar