onsdag 6 januari 2010

Bokfrågornas ABC - bokstaven G

Här kommer mina svar på LillaO:s frågor om bokstaven G.

Tantsnusk har väl alla hört talas om, men har du läst någon bok som skulle kunna kallas gubbsnusk?

Nej, jag har inte läst någon sådan bok. Jag har funderat och funderat men inte kommit på någon.

Berätta om en bok som fick dig att gråta! Händer det ofta att du gråter av böcker?

Jag kommer på två böcker som jag läst under senare år som fått mig att gråta. Det är dels Siri Hustvedts bok Vad jag älskade och Ray Kluuns En sorts kärlek. Båda väldigt bra men på helt olika sätt.

Berätta om en gammal favoritbok som du ofta återkommer till!

Av de jag läst på senare år så är det Siri Hustvedts Vad jag älskade och även Roslund och Hellströms bok Edward Finnigans upprättelse som tankarna gärna går till. Om jag ska titta längre bak så tänker jag ibland på Douglas Couplands bok Microslavar och även Aprilhäxan av Majgull Axelsson. Det fick bli några fler än en bok här. På senare år har jag inte läst om några böcker utan jag återkommer till dem i tanken istället. Det finns inte tid för omläsning nu med så många olästa kring mig.

I programmet Go´kväll brukar någon känd person bjuda in till en fiktiv middag. Vilka fyra författare, levande eller döda, skulle du bjuda och vad tror du att ni skulle prata om?

Oj, oj, vilken svår fråga. Utan att ha tänkt jättelänge så skulle jag nog välja Johanna Nilsson, Bengt Ohlsson, Stieg Larsson och Mons Kallentoft. Om jag hade orkat prata engelska hade jag bytt ut Mons Kallentoft mot Jodi Picoult. Vi skulle ha pratat om litteratur, samhällsproblem, relationer, Stieg Larssons fjärde bok samt mat och resor (om Mons Kallentoft var kvar). Ja, det hade nog funnits massor att prata om.

2 kommentarer:

  1. Kluun grät jag också åt, men inte Vad jag älskade, men jag tyckte att den var riktigt bra! Kan nog bli en trevlig middag!

    Bland dina favoritböcker står Microslavar och Edvard Finnigan på vänt. Måste skriva upp!

    SvaraRadera
  2. Lilla O: Ibland har jag funderat på att läsa om Microslavar men inte vågat (jag jobbar som programmerare men hade inte börjat med det när jag läste boken). Jag vill inte att den speciella känsla den ingav mig försvinner. Jag var inte alls lika impad i Jpod t.ex.

    Vad jag älskade blev riktigt sorglig för mig när sonen dog. Men det var bara där det kom lite tårar.

    SvaraRadera