lördag 2 januari 2010

19 minuter av Jodi Picoult

En mycket tänkvärd bok som inte lär glömmas bort i första taget.

Handling: Sterling, New Hampshire, är en sömnig småstad där ingenting händer - tills ett blodigt våldsdåd tvingar dess invånare att vakna upp till en ny verklighet. Den sjuttonårige high school-eleven Peter Houghton skjuter ihjäl en lärare och nio av sina skolkamrater. I tragedins efterdyningar måste inte bara rättvisa skipas, många tvingas också skärskåda sin egen roll i det som hänt.

Nitton minuter är Jodi Picoults kanske viktigaste roman hittills. Berättad på det raka sätt som blivit hennes kännetecken ställer den enkla frågor som inte har några enkla svar: Kan ditt eget barn bli ett mysterium för dig? Vad innebär det i vårt samhälle att vara annorlunda? Kan det någonsin rättfärdigas att ett offer slår tillbaka?

Jodi Picoult beskriver här ett mycket trovärdigt scenario om en skolmassaker. Hon beskriver en kille som har en mycket jobbig uppväxt med mycket mobbing. Föräldrarna är välmenande men har ändå lättare för den äldre brodern som lyckas med det mesta. Hon skriver om Peters vän som istället för att finnas där för honom blir en av de populära men också lever med den ständiga rädslan över att bli utstött. Man får även följa händelsen ur flera av föräldrarnas perspektiv och även en av poliserna.

Tidigare har jag läst Allt för min syster av Jodi Picoult och trots att det gått ett gäng år så minns jag den ändå väldigt väl. Hon beskriver svåra dilemman på ett jättebra sätt och man går själv och funderar på hur man skulle agera om man var i de olika personernas ställe.

Så 19 minuter är helt klart läsvärd!

4 kommentarer:

  1. Jodi Picoult är bra på att skriva om svåra ämnen! Jag har läst Allt för min syster, Försvinnanden, och Den tionde kretsen. 19 minuter väntar i bokhyllan!

    SvaraRadera
  2. Kommer du ihåg vilken som är din favorit? Jag har boken Skulden som står och väntar i bokhyllan men Försvinnanden och Den tionde kretsen verkar också bra.

    SvaraRadera
  3. Hmm, jag har svårt att välja en favorit, gillar alla hennes böcker som jag har läst!
    Men Skulden - den har jag missat! Måste införskaffas genast! :-)

    SvaraRadera
  4. Kanske måste beställa lite fler böcker. 19 sekunder vill jag definitivt läsa!

    SvaraRadera