måndag 4 januari 2010

Åtta procent av ingenting av Etgar Keret

Åtta procent av ingenting är en skruvad novellsamling skriven av israelen Etgar Keret. Det är också i Israel som de flesta novellerna utspelar sig.

Handling: Coolt och underfundigt om unga i Israel. Om sex, kärlek och vänskap. Om den perfekta flickvännen som varje natt förvandlas till en öldrickande och högljudd fotbollsfantast och om en talande fisk som på en strandrestaurang ber dig ta första bästa plan ut ur landet.

Etgar Kerets skruvade samtidsberättelser skildrar ett Israel i skuggan av de storpolitiska skeenden som vanligen når oss från den här delen av världen. Det är en intim, liten värld, befolkad av vardagshjältar och nobodies, och fylld av sin egen omvälvande dramatik.

Åtta procent av ingenting är en bestseller som har hyllats av kritiker världen över. Etgar Kerets språk är enkelt och levande och hans rappt berättade historier kliver rakt in i våra egna liv, där de dröjer sig kvar långt efter att vi slutat läsa.

Det här är som sagt en mycket annorlunda bok fylld med noveller och jag vet inte vad jag ska tycka om den. Nu skiljer sig novellerna rätt mycket åt. En väldigt verklighetstrogen novell handlar om en ung kvinna som åker till New York för att hälsa på sin pojkvän och känner att något inte är som det ska. Även novellen som har samma titel som boken är en helt vettig historia om en mäklare som ska sälja en lägenhet till ett par. Sen finns det några riktigt udda noveller om paret vars bebis kvinnan föder ut är en liten häst, om pojken som bara växer och växer och där hans längd tas från föräldrarna som i gengäld krymper lika fort och är på väg att försvinna.

Många noveller är melankoliska. Jag vet inte om någon gjorde mig glad utan de gjorde mig mer eftertänksam. Däremot tog det aldrig emot att öppna den, jag var hela tiden nyfiken på vad nästa novell skulle handla om. Boken var lättläst utan att för den sakens skull kännas enkel i språket. Så vill man läsa en lite mer annorlunda bok i ett land som man inte läser mycket från kan jag rekommendera den här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar