söndag 31 januari 2010

Bokfrågornas ABC - bokstaven J

Nu är det dags för mina svar på J-frågor ställda av LillaO.

Jag tycker att det är svårt att läsa böcker skrivna i jag-form då det krävs en del av författaren för att det ska bli bra. Berätta om någon bok skriven i första person som du gillar eller inte gillar.

Efter att ha kollat i bokhyllorna insåg jag en av mina favoritböcker var skriven i jag-form. Det är Vad jag älskade av Siri Hustvedt. Även hennes nästa bok Sorgesång är skriven i jag-form men den tilltalade mig inte alls lika mycket. Varför vet jag inte, kanske för att jag hade för stora förväntningar på den?

Berätta om en bok om eller av en journalist.

Jag har alltid haft lite svårt för deckare där huvudpersonen är en journalist. Varför vet jag inte men antagligen för att de ofta går över den lagliga gränsen för att få sitt story (eller så klart för att lösa fallet). Förutom den självklara Milleniumserien så finns även Sara Blaedels Pulver (utspelas i Köpenhamn) som handlar om polisen Louise Rick och hennes bästa kompis Camilla Lind som är journalist.

Det finns många journalister som skriver böcker. Två helt olika exempel är Rennie Airth som jobbat som utrikeskorrespondent under många år men som nu kommit ut med tre böcker om John Madden. I första boken jobbar han på Scotland Yard och boken utspelar sig efter första världskriget (den första - Mörkrets flod är en av mina favoritdeckare). Det andra exemplet på en journalist som skriver är Kari Hotakainen som är mest känd för Löpgravsvägen. En udda tragikomisk bok.

Jante styr Sverige och jag vill att du berättar om en bok där jantelagen gäller.

Jag har funderat och funderat men faktiskt inte kommit på något bra exempel.

Vad jiddrar du om? Det hade jag en elev som brukade fråga när han tyckte att jag snackade obegripligheter eller ren skit. Berätta om en bok som du tycker är rent jidder.

Här har jag inte heller något bra exempel. Det enda jag kom på är att vissa deckarförfattare gillar att blanda in mördarens tankar i korta stycken eller kapitel. Ibland rätt osammanhängande tankar och det är inte ovanligt att det är vridna kristna texter. Det kan jag uppleva som jidder.

2 kommentarer:

  1. Löpgravsvägen står i hyllan. Är den bra? Många bra boktips hos dig den här veckan!

    SvaraRadera
  2. Lilla O: Jag vet inte hur jag ska beskriva Löpgravsvägen. Den tillhör inte de bästa böcker jag läst men inte heller de sämsta. Däremot är det en bok jag minns väldigt väl och med tanke på alla man läser så är det ett bra betyg. Den finns även som film och jag tyckte filmen speglade boken på ett bra sätt.

    SvaraRadera