söndag 28 februari 2010

Bokcirkelns bekännelser av Elisabeth Noble

Jag tycker att chic-litt-böcker kan vara helt ok att variera med men jag märker att jag blir mer och mer kräsen där. I alla fall har jag varit nyfiken på Bokcirkelns bekännelser sen en lång tid tillbaka (fråga mig inte varför) och tog nu och lånade den på biblioteket.

Handling: Fem vänner Clare, Harriet, Nicole, Polly och Susan bildar en bokcirkel. De är lika olika som böckerna de läser. På träffarna i cirkeln diskuteras inte bara den aktuella boken utan även andra, personliga glädjeämnen och bekymmer. Det kan röra sig om en ny pojkvän, en otrogen äkta man, en sjuk mamma eller en besvärlig tonårsdotter. Sammankomsterna blir en sorts terapi för dem alla. I goda vänners trygga sällskap kan de både skratta och gråta.

Bokcirkelns bekännelser är en varm, rolig och gripande berättelse om en grupp kvinnor som lär sig läsa mellan raderna. Dessutom får läsaren i vart och ett av de tolv kapitlen ett boktips i den bok kvinnorna diskuterar i bokcirkeln. Allt från Försoning av Ian McEwan till Flicka med pärlörhänge av Tracy Chevalier...

Jag tyckte den lät jättemysig med en bokcirkel och fem olika kvinnor att följa. Tyvärr stämde inte förhoppningen. Den var alldeles för lång (504 sidor). Det var först efter 300 sidor som jag kom in i den och faktiskt ville läsa och under hela första halvan hade jag svårt att hålla isär alla personer som var med. Nu vet jag inte om den gett mer om jag faktiskt läst de flesta av böckerna de hade med i sin bokcirkel men jag tvivlar. Så jag är besviken.

Den kändes också gammal med tanke på könsroller. Extra tydligt blev det när tonårdottern blir gravid och föder ett barn. I min värd skulle fadern (som redan studerat klart) ha en framträdande roll och man skulle i alla fall fundera över om inte han kunde ta hand om barnet medan mamman då skulle kunna studera och ta en examen. Men den tanken nämns inte ens som ett alternativ. Kvinnorna bara säger åt honom hur de tänkt lösa det och så är det inte mer med det.

Sammanfattningsvis tog den mig längre än vanligt att läsa ut och även om den tog sig så är den inte värd besväret.

1 kommentar:

  1. Hej,
    När vi på köp- och säljsajten Bokbörsen nyligen jämförde mängden begagnade titlar i omlopp med de som finns att köpa förlagsnya från nätbokhandlarna framkom hur förvånansvärt få titlar som finns tillgängliga.

    Vi lät jämföra antalet utgivna titlar på svenska. Hos de stora nätbokhandlarna hittar man cirka sjuttiotusen unika titlar. I vår egen databas ligger vi inne med drygt en halv miljon. Det motsvarar cirka häften av alla böcker som givits ut i Sverige sedan år 1900. I samma jämförelse har Bokbörsen även låtit räkna sina böcker under 100 kr och funnit att här finns en dryg miljon annonser.

    Läs mer på www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/bokboersen-aer-sveriges-stoersta-bokhandel-374930

    Bokbörsen har också ett partnerprogram där du som bokbloggare kan ha en länk eller ett sökbanner till Bokbörsen. Vi ger 20% provision på samtliga beställningsavgifter som skapas med ett klick från din blogg/sajt.

    Läs mer på: www.bokborsen.se/page-start?page=174

    Med vänlig hälsning,
    Sven

    Sveriges största marknadsplats för begagnade böcker och skivor - www.bokborsen.se

    SvaraRadera