söndag 14 februari 2010

Världens lyckligaste folk av Lena Sundström

Det var inte lätt att veta vad jag skulle skriva om den här boken.

Handling: I Sverige går Sverigedemokraterna stadigt framåt. Kan de komma in i riksdagen 2010? Och vad skulle det i så fall innebära? För att söka efter svaret sade Lena Sundström upp sig från sitt jobb, packade sina väskor och flyttade till Danmark.

I flera år har Sverigedemokraternas danska motsvarighet Dansk Folkeparti haft vågmästarrollen i vårt grannland. Partiets politik har satt djupa spår i landets politiska liv. Danmark som alldels nyss stod för frisinne, öl och bacon, förknippas idag med något annat. Vad har det inneburit för danskarna? Hur har det påverkat medierna, de övriga partierna och vardagen för helt vanliga människor?

I Världens lyckligaste folk får vi följa med på en resa över sundet. Vi möter halalhippies och landsförrädare, bjuds på grillparty med Dansk Folkepartister, träffar roliganer och dansken på bänken.

Kan Danmarks nutid bli vår framtid? Och hur kan en sådan framtid se ut? Följ med på en resa till Danmark och danskarna. Möt Världens lyckligaste folk.

Boken är en blandning av kåserier och fakta. Det som gör boken lättsam är just kåseribiten där boken är lite mer lättsam och man får ta del av diverse bekymmer som hon har när hon ska handla saker och butikerna inte accepterar hennes visa-kort. Eller när en ficktjuv tar hennes plånbok och mobil och hur knepigt det är att skaffa nytt när man befinner sig i ett annat land. Dessa bitar är underhållande men behöver nog inte vara specifikt danskt egentligen. Sen får man även följa henne på språkkurser, möten med både invandrare och vanliga danskar och man får ta del av deras åsikter.

Man får även ta del av mycket fakta, intervjuer med politiker, några tidningsutgivare om hur de resonerar när de får in texter eller annonser som är främlingsfientliga. Är det bättre att ignorera eller att ta debatten? Det som är tydligt är att Dansk folkeparti spelar mycket på folks rädsla för islam och muslimer och det leder till att alla invandrare drabbas av det.

Det är också skrämmande hur stort fokus invandringen har fått i Danmark och att andra stora områden som barnomsorg, vård mm har fått stryka på foten både med utrymme i debatter och ekonomiskt.

Jag tycker boken är läsvärd men precis som när jag läste Pontus Herins bok "I Djursholm och Tensta kindpussar vi varandra" så finns det så mycket mer att resonera kring. Jag känner inte att jag får några svar på hur man ska förhindra en liknande utveckling i Sverige. Jag känner också hur subjektiv hon är (vilket inte alls är konstigt med tanke på ämnet) men jag hade ändå hoppats på ett lite mer objektivt perspektiv.

Eftersom jag under större delen av mitt liv bott i en mycket invandrartät stad vet jag att det finns många sympatiska invandrare men också att det finns ett antal som ställer till det för andra. Problematiken är svår och man måste hitta lösningar för att komma åt bland annat vilsna ungdomar som fastnar i gäng vilket på sikt även kommer förbättra folks attityd. Här i boken handlar det mer om en skrämmande syn hos politiker som smittar av sig hos delar av folket och inget om invandringens avigsidor. Man möter bara de sympatiska invandrarna och inte några rötägg. Men jag förstår bokens budskap och förundras över att så många danskar låter sig skrämmas och välja politikerna som så tydligt visar brister i sina resonemang.

1 kommentar:

  1. Den här boken ligger i min reservationslista på biblioteket:-)

    SvaraRadera